VerwelkenTitel: Verwelken
Auteur: Lauren DeStefano
Verschenen: 2011
Pagina’s: 349
Uitgever: Van Holkema & Warendorf
Originele titel: Wither

Stel je voor, je leeft in een wereld waarin door een genetisch virus niemand ouder wordt dan vijfentwintig jaar. Je bent een meisje van zestien en je wordt ontvoerd om te trouwen met een jongen die je nog nooit hebt gezien. Je wilt ontsnappen, maar daarvoor moet je het vertrouwen van je echtgenoot zien te winnen…

Dit is het verhaal van Rhine. Een verpletterende, meeslepende pageturner die je telkens confronteert met de vraag: wat zou jij doen? Wie kun je vertrouwen? Hoe moet je beslissingen nemen in een wereld waarin niets is wat het lijkt?

Mening over Verwelken

Verwelken is een verhaal dat zeer origineel is, al zeg ik het zelf. Rhine leeft in een wereld waar de vrouwen maar 20 jaar kunnen worden en de mannen maar 25. Op haar 16e komt ze terecht in een landhuis bij een man. Haar toekomstige man. Samen met twee andere meisjes wordt ze de vrouw van Linden. Maar Rhine wil hier helemaal niet zijn, ze wil ontsnappen en terug naar haar broer, ze voelt zich opgesloten. En dan heb je ook nog de vervelende huisheer Vaughn, de vader van Linden, die iedereen goed in de gaten houdt.

In het huis zijn ze bezig met een experiment, daar zijn de drie meisjes voor nodig. Ze willen namelijk een nieuwe generatie verwekken, waarbij de meisjes ouder worden dan 20 en de jongens ouder dan 25. Cecily, een zustervrouw van Rhine, is de jongste van de drie. Zij is blij dat ze aandacht krijgt van Linden, hun man, en raakt ook snel in verwachting. Dan heb je nog de stille Jenna, die helemaal niets van Linden moet hebben. Rhine, die alleen maar denkt aan ontsnappen, is het oogappeltje van Linden. En dan heb je ook nog Gabriël, de bediende, die Rhine eigenlijk wel ziet zitten.

Het boek bevat zeker spanning en is totaal niet voorspelbaar. Wel vond ik dat er af en toe wat langdradige stukken inzaten, maar mijn aandacht greep het telkens weer. Nu ik het boek uit heb, wil ik heel erg snel de volgende delen gaan lezen. Het tweede deel ‘Vrees’ wordt verwacht in april 2012, dus ik zal nog heel even moeten wachten. Ik vind Verwelken een hele grote aanrader, omdat het boek anders is als andere boeken. Als je van fantasy houdt, is dit zeker iets voor jou. Het boek heeft ook echt een open en vooral spannend einde, ik wil meer!

Meer recensies lezen van de boeken van Lauren DeStefano? Klik dan hier.