De oceaan aan het einde van het pad Titel: De oceaan aan het einde van het pad
Auteur: Neil Gaiman
Verschenen: 2013
Pagina’s: 280
Uitgever: Boekerij
Originele titel: The ocean at the end of the lane

Een man op leeftijd keert voor een begrafenis terug naar zijn geboortedorp. Na de dienst rijdt hij zijn oude straat in. Het huis waarin hij opgroeide bestaat niet meer, maar de oude boerderij waar zijn jeugdvriendinnetje Lettie woonde staat er nog wel. Vanaf het moment dat hij het erf op loopt, wordt hij overspoeld door herinneringen. Aan Lettie, die altijd beweerde dat de vijver in hun tuin eigenlijk een oceaan was, aan haar moeders verbluffende kookkunsten én aan haar grootmoeder, die wel heel levendig over de oerknal kon vertellen. Het voelt alsof hij weer die zevenjarige jongen is, verstrikt in een wonderbaarlijk avontuur dat zijn hele wereld op z’n kop zette en dat resulteerde in de verdwijning van Lettie.

Mening over De oceaan aan het einde van het pad

De oceaan aan het einde van het pad gaat over een man die terugkeert naar zijn oude dorp om een begrafenis bij te wonen. Al snel roept de plek ontzettend veel herinneringen op bij de hoofdpersoon. Hij komt terecht op de oude boerderij waar hij zijn jeugdvriendinnetje Lettie leerde kennen. In haar tuin was een vijver, die ze de oceaan noemde. Zodra de hoofdpersoon deze vijver weer ziet, komen zijn jeugdherinneringen naar boven. De rest van het boek speelt zich eigenlijk af in de tijd dat de hoofdpersoon weer een 7-jarige jongen was met ontzettend veel fantasie.

Het verhaal roept fantasieën bij je op. Om dit boek te kunnen volgen, moet je je eigen fantasieën los laten lopen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er eerst wel een beetje moeite mee had, ik kwam een beetje traag in het verhaal. Het boek is wel interessant, omdat je de fantasieën van een kleine jongen volgt. De 7-jarige jongen heeft natuurlijk een heel andere kijk op het leven dat dat volwassenen hebben. Ik moet eerlijk toegeven dat het iets te veel fantasie voor mij was. Ik kan zeker begrijpen dat je dit een mooi boek vindt, maar het was niet zo mijn ding. Maar dat wil dus niet zeggen dat het boek slecht is, in tegendeel, het is heel erg mooi geschreven! Je moet er alleen wel van houden. Ik denk dat voor de mensen met een ongelofelijk brede fantasie dit boek geweldig is. Je neemt weer even een duik terug in het verleden, naar je kindertijd. Het is prachtig om te zien wat voor fantasie de schrijver heeft. Dus, mocht je daarvan houden, dan is dit boek zeker een aanrader voor jou.