Boekrecensies,  Fantasy

De klauwen van het woud #1 – Carrie Ryan

De klauwen van het woudTitel: De klauwen van het woud #1
Auteur: Carrie Ryan
Verschenen: april 2011
Pagina’s: 334
Uitgever: The house of books

De zeventienjarige Mary weet maar weinig van het verleden en waarom de wereld bestaat uit twee soorten mensen: de mensen in haar dorp en de Ziellozen aan de andere kant van het hek, die in het gevaarlijke Woud van Klauwen en Tanden wonen en die azen op het vlees van de levenden. Mary weet uit ervaring wat er gebeurt als je het dorp verlaat. Buiten het hek ontkomt namelijk niemand aan de honger van de Ziellozen.

Mary is een meisje dat in een dorp woont midden in het Woud van Klauwen en Tanden. Het dorp is omgeven met hekken, dit is nodig want buiten de hekken lopen de Ziellozen. Als de Ziellozen bij de mensen komen en hen infecteren zullen de mensen ook Ziellozen worden. Mary weet als geen ander dat ze bij het hek vandaan moet blijven. Ze denken dat zij de enige mensen zijn die nog over zijn. Ook breekt de dag aan dat Mary zal gaan trouwen. Ze moet er namelijk voor zorgen dat het dorp voort zal blijven leven. Als ze bijna verbonden wordt aan de jongen waarvan ze niet zeker weet of zij hem als man zou willen breekt het hek, en ontstaat er een enorme chaos. Mary moet zien te ontsnappen met de informatie die zij te weten is gekomen.

‘Ik had nooit verwacht dat ik een zombie boek als De klauwen van het woud leuk zou vinden!’

Dit was het allereerste zombie boek dat ik heb gelezen. Ik had niet verwacht dat ik dit boek goed zou vinden, maar wauw, wat een tempo zit er in dit verhaal. Ik kan me erg goed inleven in het verhaal en denk steeds met Mary mee. Carrie Ryan weet het verhaal zo te maken dat je steeds nét niet weet wat er gaat gebeuren. Soms moest ik me zelf inhouden om niet stiekem een paar bladzijdes verder te spieken, om te kijken hoe het verhaal verder zou gaan.
Het feit dat het over zombies ging, sprak mij in eerste instantie niet aan. Nu ik het heb gelezen maakt het me niet uit, ik kan niet wachten om deel twee te lezen en me verder in het verhaal van zombies te laten trekken.
Dit is zo’n boek dat niet alleen over perfecte liefdes en goede afloop gaat. Carrie Ryan weet het spannend te houden door niet elke gebeurtenis goed te laten aflopen. Dit houdt de spanning erin, en zorgt ervoor dat dit boek bij mijn lijstje komt te staan die een 5/5 krijgen.

Klik hier voor de recensie van deel 2, De hongerige golven.