Adorable Bookclub,  Boekrecensies,  Roman

Eens gegeven – Charlotte De Monchy

Voor Adorable Bookclub las Sophie de roman Eens gegeven van Charlotte de Monchy. Benieuwd wat zij van dit boek vond? Lees snel verder!

In Felines leven is er ruimte voor verbetering: ze woont anti-kraak in een krakkemikkig voormalig hotel. Op papier heeft ze haar droombaan: taxateur bij de Amsterdamsche Veiling. Helaas geeft haar baas alle interessante klussen aan zijn zoon en laat hij de slaapverwekkende taken aan Feline over. Als Feline een keer iets voor haar baas moet hophalen, eindigt dat uitstapje onverwachts in een wilde nacht met ene Teun, die werkt als bankier in de Londense City. Het kitscherige schilderijtje dat hij haar ten afscheid voor de grap cadeau geeft, blijkt een tweede, veel waardevoller schilderij te verbergen: een onontdekte Breitner, iets wat Teun duidelijk niet wist. Als ze het verkoopt, kan Feline het geld héél goed gebruiken om het huis op te knappen. En ze ziet Teun toch nooit meer, dat weet ze zeker. Tot een Engelse zakenbank de Amsterdamsche Veiling inhuurt om een kunstcollectie samen te stellen. En de bankier die het project leidt, wil alleen werken met Feline…

Feline woont anti-kraak in Amsterdam en dat bevalt haar meer dan prima. Samen met Evi, Bruno, Agatha en Henri woont ze in een oud hotel. Ze werkt bij de Amsterdamsche Veiling maar doet met name extra klusjes voor haar baas. Wanneer hij haar de opdracht geeft om een oud boek op te halen geeft ze daar wederom gehoor aan. Het weer zit niet mee onderweg en er zijn hevige stormen voorspelt, maar haar baas moet het boek snel hebben omdat hij het cadeau wil doen aan zijn vrouw. De eindbestemming blijkt een oud vervallen huis te zijn waar een hele knappe man de deur voor haar open doet. Hij geeft haar het boek, maar terugrijden is geen optie door de hevige storm. Tegen al haar principes in blijft ze een nacht met deze vreemde man in huis.

De zoon van haar baas, Mathis krijgt alle grote klussen van zijn vader en komt regelmatig haar kantoor binnen vallen. Hij laat blijken dat hij wel interesse heeft in Feline. Als hij bij haar thuis komt ziet hij het schilderij wat Feline heeft meegekregen van Teun na haar nacht in het vervallen huis. Per toeval ziet hij meteen dat het doek onder dit schilderij wel eens heel veel waard zou kunnen zijn. Feline ziet meteen mogelijkheden voor het opknappen van het hotel waarin ze wonen, maar kan ze dit wel maken zonder iets tegen Teun te zeggen?

‘Een leuk en luchtig verhaal, dat makkelijk te volgen is’

Feline is niet de enige met problemen, ook haar huisgenoot en beste vriendin Evi werkt zichzelf in de problemen. Eindelijk heeft ze haar droomcolumn gekregen en mag ze samen met haar vriend Kasper op reis. Tot overmaat van ramp wordt hij verliefd op de vrouw van het reisbureau en besluit Evi dat hij met haar moet gaan. Hoe kan ze nu een column schrijven over zonnige oorden terwijl ze thuis in bed ligt?

Dit boek vertelt niet alleen het verhaal van Feline maar ook Evi en de andere personen komen naar voren. Hierdoor leer je de personen die voorkomen in het verhaal allemaal een stukje beter kennen. Dat vind ik altijd wel leuk. Gelukkig blijft het overzichtelijk en is het verhaal makkelijk te volgen. Het boek is leuk en luchtig geschreven. Hierdoor mist het boek wel af en toe een moment van spanning en dwong het me niet altijd om te blijven lezen. Dit boek is daarom perfect als je toe bent aan een roman of chicklit, maar zelf in een drukke periode zit. Dit boek kun je er ieder moment weer bij pakken om verder te lezen.

eens gegeven

Titel: Eens gegeven
Auteur: Charlotte de Monchy