Een verloren liefde
Algemeen,  Boekrecensies,  Roman

Een verloren liefde – Iona Grey

Een tijdje terug las ik Een verloren liefde van Iona Grey. Een verhaal over de Tweede Wereldoorlog en een verhaal voor de lezers van Jojo Moyes? Bingo, dit boek moest ik lezen! Vandaag vertel ik wat ik van dit boek vond.

Waar gaat Een verloren liefde over?

In de Tweede Wereldoorlog wordt een jonge, getrouwde Engelse vrouw onmogelijk verliefd op een Amerikaanse soldaat. Na de oorlog komt hij terug voor haar, belooft hij – maar in de oorlog worden zoveel beloftes gedaan… In het heden vindt een jonge Engelse vrouw een schuilplaats in een verlaten huis, maar vindt dan de briefwisseling uit de oorlogstijd tussen de twee hoofdpersonen uit de andere verhaallijn – en gaat op onderzoek uit naar hoe hun verhaal afgelopen is.

Een verloren liefde kent twee verhaallijnen: eentje in de Tweede Wereldoorlog in 1942 in Engeland en de andere speelt zich af in 2011. De verbindende factor van de twee verhalen is een oud huis. In 2011 slaat Jess op de vlucht voor haar gewelddadige vriend en vindt onderdak in een oud leegstaand huis. Ze is moe, mishandeld en zoekt een plek waar ze veilig kan schuilen. Dan vindt ze per toeval een brief van een oude man die op zoek is naar de liefde van zijn leven: Stella. Ze zou in het huis moeten wonen, maar daar is niemand te bekennen. Het verhaal raakt Jess en ze besluit op zoek te gaan naar Stella om de twee geliefden bij elkaar te brengen. Ze krijgt hulp van Will en samen doen ze research naar het stel.

In 1942 ontmoeten Stella en Dan elkaar. Dan is een Amerikaanse piloot, Stella een jonge vrouw die getrouwd is met de dominee van het dorp. Ze vallen als een blok voor elkaar, maar hun liefde is onmogelijk. Iona Grey heeft de gave om van dit boek een bijzonder verhaal te maken. Je zou denken dat alle boeken over de Tweede Wereldoorlog, liefde en oude brieven nu wel verteld zijn, maar dit verhaal moest er absoluut komen en ik heb geen moment spijt gehad dat ik dit boek heb gelezen. Wat een prachtig en ontroerend verhaal, houd die tissues maar bij de hand!

“Een verloren liefde is een aangrijpend en prachtig verhaal over onvoorwaardelijke liefde.”

De roman is geloofwaardig, aangrijpend, sfeervol, romantisch en gaat verder dan een gewoon liefdesverhaal. De personages zijn ijzersterk en de schrijfstijl van Grey is heerlijk. Dit boek moet je gelezen hebben als je een liefhebber bent van romantische verhalen, ik kan alleen maar enthousiast zijn!

Titel: Een verloren liefde
Auteur: Iona Grey
Verschenen: Maart 2016