Een regenboog in de nachtTitel: Een regenboog in de nacht
Auteur: Claire King
Verschenen: september 2015
Pagina’s: 302
Uitgever: Orlando
Oorspronkelijke titel: The night rainbow

De vijfjarige Pea en haar zusje Margot spelen elke dag alleen in de velden achter hun huis in een slaperig dorpje in Zuid-Frankrijk. Pea’s vader is eerder die zomer verongelukt en haar moeder zinkt steeds verder weg in haar depressie. Hoe hard Pea ook haar best doet, ze weet niet meer tot haar moeder door te dringen.
Wanneer Pea Claude ontmoet, een man die net zoveel van zwerven door de velden lijkt te houden als zij, denkt Pea dat ze een nieuwe vriend heeft gevonden, of misschien zelfs een nieuwe papa…
Een regenboog in de nacht is een indringende roman over kinderlijke veerkracht in de ondoorgrondelijke wereld van verdriet van volwassenen.

Mening over Een regenboog in de nacht

Een heel nieuw iets voor mij: een verhaal waar vanuit het perspectief van een kind wordt verteld. Nog nooit eerder maakte ik dat mee. Eerlijk gezegd moest ik in het begin hier heel erg aan werken en was ik bang dat ik me er aan zou gaan ergeren. Toch viel het me alles mee en heb ik me geen enkel moment geërgerd aan de schrijfwijze van Claire King. Je merkt namelijk dat de 5-jarige Pea heel volwassen is voor haar leeftijd.

Een regenboog in de nacht speelt zich af in Zuid-Frankrijk. Dit wordt heel uitgebreid beschreven en daardoor kun je je precies inleven hoe het Franse leven is. In mijn hoofd zag ik precies voor me hoe het er uit moest zien. Ik heb dat niet heel vaak met boeken, dat kan ik je vertellen. Ik las bij veel anderen dat zij dit beschrijven als een soort ‘schilderij’, en ik moet zeggen dat Claire King het ook heel visualiserend heeft geschreven.

In het begin kom je er achter hoe het er aan toe gaat in het gezin van Pea. Haar moeder is depressief en heeft heel veel verdriet sinds haar man is overleden. Dit heeft me diep geraakt. Omdat Pea haar vader kwijt is geraakt en een vriendschap aan gaat met een oudere man genaamd Claude, begon het me toch een beetje te kriebelen. Die man kon toch geen goede intenties hebben met de 5-jarige kleuter?

Op het einde besef je pas waar het verhaal over gaat. Dat zijn voor mij de beste boeken: niet geheel voorspelbaar, met een mooi einde én een verhaal waar je nog een paar dagen over na kunt denken omdat het zo veel indruk op je heeft gemaakt. Niet alleen het omslag is echt prachtig, ook het verhaal heeft me diep geraakt. Het is een onwijs mooi boek met een emotioneel en bijzonder einde.

Meer recensies lezen van de boeken van Claire King? Klik dan hier.

Rating: 4,8/5