De zon achterna – Shobha Rao

De zon achterna
Dit is zo’n boek waarvan iedereen zegt dat het prachtig is, maar je het zelf niet zo snel oppakt. Waarom? Geen idee. Hier moest verandering in komen! En dat gebeurde. Ik las het boek De zon achterna. Was het geweldig? Of viel het tegen? Je leest het hier.

Het zit Poornima en Savitha niet mee in het leven: ze zijn arm, ze zijn ambitieus en ze zijn meisjes. Nadat de moeder van Poornima overlijdt is er weinig warmte meer in haar leven. Ze moet voor haar broertjes en zusjes zorgen totdat haar vader erin slaagt haar uit te huwelijken. Wanneer Savitha voor hem komt werken ervaart Poornima voor het eerst in haar leven vriendschap.
Het leven voelt niet meer zo claustrofobisch en Poornima begint voorzichtig te dromen van onafhankelijkheid. Dan moet Savitha vanwege een vreselijke gebeurtenis het dorp verlaten, en Poornima laat alles achter zich om haar te vinden.

De Zon Achterna vertelt het verhaal van de twee meisjes Poornima en Savitha uit India. Ze zijn arm, moeten keihard werken én ook nog eens meisjes. Een positie waardoor je in India lastig je eigen leven uit kunt stippelen. Als Savitha komt werken voor Poornima haar vader ontstaat er een prachtige vriendschap. De meisjes helpen elkaar waar nodig, zoals echte vriendinnen doen. Door een gebeurtenis drijven de twee echter uit elkaar.

‘Ontroerend, verdrietig en vooral geweldig geschreven’

Bijzonder aan dit boek is de werkelijkheid van India. Als ‘westerling’ heb je hier amper weet van. Het voelt zo ver weg (en dat is het natuurlijk ook). Maar ook dit zijn ‘gewoon twee meisjes’, zoals ik ook ben geweest vroeger. Alleen dan in een andere cultuur, een ander land, een totaal ander leven. Allereerst maak je een beetje kennis met de cultuur van India. De auteur vertelt kort iets over het Kastensysteem en legt ook uit hoe er met meisjes om wordt gegaan. Doordat je het begin vanuit Poornima leest, merk je ook dat dit eigenlijk heel normaal is. Het is normaal dat je als jong meisje al het huishouden doet, je broertjes en zusjes verzorgt en je vader altijd te eten geeft. Ik kan het mij amper voorstellen hoe zoiets is. Hoe gek zouden mensen mij aankijken als ik zou vertellen dat ik dit doe? De eerste reactie die je krijgt is waarschijnlijk: waarom doet je vader dat niet lekker zelf?
Het laat de cultuurverschillen zó goed en duidelijk zien en dat alleen al is interessant en prachtig om te lezen. Het heeft echter ook een hele andere kant. Een nare kant. Een kant waarvan ik ergens wel wist dat hij in India bestond, maar dat hij zó extreem was wist ik niet. Shobha Rao heeft het zó goed weten te verwoorden. Ik heb ontzettend erg meegeleefd met de twee meisjes. Af en toe voelde ik zo’n verdriet, je wilt gewoon zo graag dat ze zo’n fijn leven hebben. (En dan probeer je jezelf maar vertellen dat het maar een verhaal is, ze bestaan niet écht echt). Het erge aan dit verhaal is dan ook eigenlijk dat het ergens wel waarheid is. Het gaat op deze manier. En dat is ook de inspiratie geweest van Rao om dit roman te schrijven.
Zonder al te veel te vertellen over de loop van het verhaal, kan ik alleen maar zeggen dat het een prachtig roman is. Niet prachtig in de gebeurtenissen, maar prachtig in de stijl. Ontroerend, verdrietig en vooral geweldig geschreven. Het boek brengt een pijnlijk onderwerp naar voren waar over gepraat móet worden. Ik raad dit boek bij iedereen aan. Wat voor genres of boeken je ook leest, je zou dit boek ook moeten lezen.

De zon achterna

Titel: De zon achterna
Auteur: Shobha Rao