De school voor afgeschreven kinderen

De school voor afgeschreven kinderen – Joanna Goodman

Het vorige boek van Joanna Goodman vond ik ge-wel-dig. Ik heb niet vaak dat ik een boek echt aan bijna iedereen zal aanraden, maar bij haar boek had ik dat wel. Toen het boek De school voor afgeschreven kinderen uitkwam, moest en zou ik hem ook lezen. Maar, wel met hoge verwachtingen.

Waar gaat De school voor afgeschreven kinderen over?

Bijna 20 jaar geleden verongelukte Kersti’s beste vriendin. Maar is zij gesprongen, gevallen of geduwd? De school stopte het in de doofpot, maar nu is Kersti vastbesloten de waarheid te achterhalen.
Dankzij een studiebeurs kan Kersti naar een prestigieuze kostschool waar de rich and famous hun kinderen heen sturen omdat ze hun ouders in de weg lopen. Daar raakt Kersti bevriend met de populaire Cressida. Als Cressida van een balkon valt – springt? geduwd wordt? – stopt de school de affaire in de doofpot. Schandalen kosten immers geld, en de ouders van deze scholieren willen niet lastiggevallen worden. Twintig jaar later organiseert de school een reünie en nodigt bestsellerauteur Kersti uit als gastspreker. Kersti grijpt deze kans aan om de waarheid over Cressida’s val te achterhalen. Waarom was Cressida zo geobsedeerd door de geruchten en verhalen over een geheim genootschap op deze school? Waarom kan Kersti dit niet loslaten? En hoeveel is ze bereid op het spel te zetten in haar zoektocht naar antwoorden?

Het eerste boek dat ik las van Joanna Goodman was werkelijk geweldig. Ik heb gelachen, meegeleefd en gehuild. Toen ik zag dat dit boek van haar uit zou komen, kon ik dan ook niet wachten om hem in mijn handen te hebben. De school voor afgeschreven kinderen is een heel ander boek dan het eerste boek dat ik las. Toch duikt zij ook met dit boek in een stukje geschiedenis.
De eerste paar pagina’s vond ik echt even inkomen. Heel even schrok ik zelfs: waar zou dit boek heen gaan? Want in het begin leek het mij echt tien keer niks. Want waarom was die school zo bijzonder? En waarom ga je pas na TWINTIG jaar op onderzoek uit?! Beetje bij beetje werd het echter duidelijk, en al snel zat ik zo erg in het verhaal dat ik eigenlijk niet meer wilde stoppen met lezen. Gevaarlijk is het wel, om een boek (ik durf het bijna niet te zeggen) ietwat saai te laten beginnen. Gelukkig maakt Joanna Goodman dat later zeker goed en heb ik uiteindelijk héél erg genoten van dit boek. Laat je dus niet afschrikken als jij het begin ook niet helemaal ziet zitten, het wordt goed, steengoed zelfs, geloof mij!

‘Ik kon niet stoppen met lezen van De school voor afgeschreven kinderen!’

De schrijfstijl van Goodman is erg vlot, waardoor je vrij gemakkelijk door het boek heen gaat. Dingen die even niet duidelijk zijn, zoals: waarom zit er een hele community van Esten in Canada? En meer van zulke onderwerpen, legt ze altijd netjes uit. Op zo’n manier zonder dat het storend is in het verhaal. Naast dat je met Kersti mee gaat in de zoektocht naar twintig jaar geleden, krijg je ook veel mee van haar privéleven. Door deze afwisseling in het verhaal, en door de afwisseling dat je ook telkens twintig jaar terug de tijd in gaat, blijft het verhaal spannend om te lezen, maar wil je ook dolgraag weten wat er nou echt is gebeurd. Kortom, zeker een spannend verhaal dat je na een aantal pagina’s zeker mee het boek in trekt en je pas weer loslaat als je de laatste pagina omslaat.

school voor afgeschreven kinderen

Titel: De school voor afgeschreven kinderen
Auteur: Joanna Goodman