De onsterfelijken
Boekrecensies

De onsterfelijken – Chloe Benjamin

De onsterfelijken lag een hele poos op mijn nachtkastje te wachten maar het kwam er maar niet van. Ik las het boek onlangs en kon mezelf maar een ding vragen: waarom las ik dit boek niet veel eerder?

Waar gaat De onsterfelijken over?

New York, 1969. De broers en zussen Gold krijgen als kind hun sterfdatum te horen van een helderziende. De voorspelling heeft grote gevolgen voor hen in de vijftig jaar die volgen en allevier proberen ze op eigen wijze het lot te bezweren: oogappel Simon vlucht naar de westkust, op zoek naar de liefde in het San Francisco van de jaren tachtig. De dromerige Klara wordt illusionist in Las Vegas, geobsedeerd door de grens tussen werkelijkheid en fantasie. Oudste zoon Daniel zoekt naar zekerheid als legerarts in de jaren na 9/11, hopend aan het lot te kunnen ontkomen. En de serieuze Varya probeert de grens tussen de wetenschap en onsterfelijkheid te breken. De onsterfelijken is een prachtige ode aan de onontkoombare kracht van verhalen en van familiebanden.

De onsterfelijken draait om de zussen en broers Gold. Simon, Klara, Daniel en Varya. Ze wonen in New York en bezoeken een helderziende, die hen vertelt wanneer ze doodgaan. Na het horen van hun sterfdatum staat hun hele leven op z’n kop. Hoe ga je je leven invullen als je weet wanneer je doodgaat?

Het verhaal begint bij de jonge Simon. Hij zal jong doodgaan, als hij de waarzegger moet geloven. Hij vlucht met zijn zus Klara naar San Francisco en kan daar zien wie hij is. Hij laat zich meeslepen in de bloeiende homoscene en ontdekt zichzelf op ieder front. Hij laat zich volledig gaan. Wanneer Simon sterft, in het voorspelde jaar, staat het leven van zijn broer en zussen op z’n kop. Simon overlijdt aan aids en daar wordt openlijk over gesproken. Het taboe dat destijds heerste op aids komt aan bod en het stuk van Simon loopt vervolgens door in het leven dat Klara vervolgens lijdt.

De onsterfelijken heeft me enorm verrast!’

Langzamerhand werk je de andere broer en zus Gold af en kom je meer te weten over het leven dat zij hebben. Hoewel je niet veel tijd met de broers en zussen hebt, leer je ze goed kennen en merk je welke stappen zij nemen in het leven. Die sterfdatum staat getatoeëerd in hun geheugen en het is onvermijdelijk dat ze hier naar gaan leven. De nodige familieruzies komen aan bod en behalve dat komen er allerlei thema’s langs die het tot een krachtig boek weten te maken. Chloe Benjamin heeft een enorm prettige schrijfstijl en alle gebeurtenissen zijn goed afgebakend. Een echte aanrader als je eens een ander type roman wilt lezen en je mee te laten slepen door een goede schrijfstijl. Dit boek heeft me enorm verrast en ik baal als een stekker dat ik hem zo lang op me heb laten wachten.

De onsterfelijken

Titel: De onsterfelijken
Auteur: Chloe Benjamin