De onschuld zelve
Adorable Bookclub,  Boekrecensies,  Thriller

De onschuld zelve – Amy Lloyd

De onschuld zelve
Lejanne van de Adorable Bookclub las het boek De onschuld zelve van Amy Lloyd. ‘De onschuld zelve’ (‘The Innocent Wife’) van Amy Lloyd is een thriller voor de fans van de Netflix-serie ‘Making a Murderer’.

Waar gaat De onschuld zelve over?

Dennis Danson is het onderwerp van een Making a Murderer-achtige documentaire waarin vraagtekens worden gezet bij zijn veroordeling voor moord. Sam volgt de zaak op de voet, zeker nu haar brieven aan Dennis steeds intiemer van toon worden. Ze bezoekt hem in de gevangenis en vecht, uiteindelijk als zijn vrouw, voor zijn vrijlating. Wanneer die campagne slaagt en Dennis wordt vrijgelaten, begint Sam echter te twijfelen aan zijn verhalen. Is hij wel zo onschuldig als hij zich heeft voorgedaan en wat weet Dennis nou écht over de meisjes die twintig jaar eerder verdwenen?

‘De onschuld zelve’ gaat over Dennis die in de dodencel zit en beweert dat hij onschuldig is aan de moord op een jonge vrouw uit zijn geboortestad. Sam, een lerares uit Londen, is ervan overtuigd dat hij onschuldig is en probeert contact te zoeken met Dennis. Ze verhuist halsoverkop naar Florida om mee te werken aan een documentaire over Dennis en wordt, natuurlijk, verliefd op hem. Dennis vraagt Sam ten huwelijk en als hij vrij gelaten wordt, kunnen ze eindelijk samen zijn. Maar dan begint Sam te twijfelen… is Dennis wel echt onschuldig? Ze vindt verschillende dingen die erg verdacht zijn. Ze heeft veel vragen maar weinig antwoorden… hoe zal dit aflopen?

‘Ik kreeg op sommige momenten dat ik De onschuld zelve las zelfs kippenvel!’

De onschuld zelve is een spannend boek. Om eerlijk te zijn vond ik dat het verhaal pas spannend werd toen ik over de helft was. Maar vanaf daar kwam er wel echt heel veel actie en spanning tegelijkertijd. Ik heb de laatste 100 à 150 pagina’s in een uur uitgelezen. Het einde is super onverwachts, en alleen al voor de plottwist die daar plaatsvindt zou ik het boek aanraden. Ik vond het wel lastig om me te verplaatsen in Sam. Ze doet namelijk best een aantal dingen die je niet zou verwachten. Desondanks heeft Amy Lloyd de gedachtegang van Sam toch goed weten te omschrijven. In het begin zat ik met veel vragen over Sam, maar die werden gelukkig later in het boek uitgewerkt. Dit vond ik echt heel gaaf, want vanaf dat punt werd het ook logisch waarom Sam dingen op een bepaalde manier deed.

Amy Lloyd heeft het boek zo geschreven dat ik op sommige momenten gewoon kippenvel kreeg van het verhaal. Ik begon zelf al verschillende scenario’s te bedenken wat er nou aan de hand zou kunnen zijn. Af en toe was het boek gewoon gruwelijk, precies zoals dat bij een goede thriller hoort. Amy Lloyd, good job!

Meer recensies lezen van de boeken van Amy Lloyd? Klik dan hier.

Mermaid

Titel: De onschuld zelve