De Insiders – Jessica Goodman

Toen ik las dat De Insiders voor fans van Gossip Girl en Elite geschikt was, werd ik direct nieuwsgierig. Rijke tieners, een geheimzinnige club en een moord… Dat zijn toch de perfecte ingrediënten voor een sappig verhaal?

Waar gaat De Insiders over?

Het leven aan de Goudkust in Long Island lacht Jill en haar vrienden toe. Ze zijn de Players, een eliteclub op hun prestigieuze school. Players hebben de coolste feestjes, de hoogste cijfers en de beste toekomstperspectieven. Maar niet alles is wat het lijkt. Drie jaar geleden is Jills beste vriendin Shaila vermoord; Shaila’s vriend Graham bekende. Nu krijgt Jill plotseling berichtjes waar in staat dat Graham onschuldig is. Zet ze haar droomtoekomst op het spel om de waarheid te achterhalen?

Jill zit op een prestigieuze school en heeft maar een doel voor ogen: haar gemiddelde zo hoog houden zodat ze wordt toegelaten op Brown. En dat is niet simpel, want ze weet dat er veel druk op haar ligt. In tegenstelling tot haar vrienden, zijn haar ouders niet rijk en maakt ze gebruik van een beurs. Daardoor moet ze er alles aan doen om hun niet teleur te stellen. Maar Jill heeft geen eenvoudig jaar achter de rug. Haar beste vriendin Shaila werd vermoord door haar vriend Graham. Tenminste, dat is het verhaal dat zij kent. Maar wanneer ze plots berichtjes ontvangt over de onschuld van Graham, gaat ze twijfelen. Wat is er echt gebeurd? En waarom wil niemand de échte waarheid achterhalen? En dat is er ook nog de club van De Insiders waar ze lid van is, maar waar ze steeds minder voor voelt. Jill komt voor meerdere keuzes te staan die haar toekomst in een keer kunnen veranderen.

‘De Insiders is een pakkend verhaal met genoeg spanning, plottwists en het nodige drama’

Ik heb een zwak voor verhalen die zich afspelen op prestigieuze scholen met rijke kinderen. Dat is denk ik ook een van de redenen dat het boek wordt gelinkt aan de tv-series Gossip Girl en Elite. En ik snap de vergelijkingen zeker.

De Insiders is een vlot verhaal waar je zo in zit. Ik moest even wennen aan de schrijfstijl omdat er gedurende de hoofdstukken wordt teruggeblikt, maar soms is de overgang naar het heden niet helemaal duidelijk. Afgezien van dat vond ik het een fijn verhaal om te lezen, met genoeg spanningsopbouw en een aantal plottwists. Ik moet eerlijk bekennen dat ik op een gegeven moment wel een gevoel had in welke richting het boek opging, waardoor de ontknoping geen enorme verrassing meer was, maar desalniettemin heb ik genoten van deze fijne Young Adult-thriller. Daarnaast vond ik het aspect van De Insiders, wat hun groep inhoudt en wat ze moeten doen, heel erg leuk om te lezen. Al met al een origineel verhaal en zeker een aanrader voor liefhebbers van series als Gossip Girl en Elite!

Pluspunten:
+ Originele insteek wat betreft de groep ‘De Insiders’
+ Vlot geschreven