De ijzeren engelTitel: De ijzeren engel (De helse creaties #1)
Auteur: Cassandra Clare
Verschenen: juni 2015
Pagina’s: 320
Uitgever: Moon
Originele titel: Clockwork Angel (Infernal Devices #1)

In 1878 reist de zestienjarige Tessa Gray van New York naar Londen in de hoop haar vermiste broer terug te vinden. Er wacht haar niet veel goeds: in de onderwereld van Londen bevolken vampiers, heksen en andere bovennatuurlijke wezens de straten. Alleen de schaduwjagers – vastberaden de wereld te ontdoen van alle demonen – brengen wat orde in de chaos.
Tessa blijkt over een zeldzame gave te beschikken: het vermogen om te transformeren. En in de duistere wereld waarin ze terecht is gekomen, is
dat bepaald geen zegen – ze wordt van alle kanten belaagd door figuren
die zich haar gave willen toe-eigenen.
Alleen en opgejaagd zoekt Tessa toevlucht bij de schaduwjagers. Zij kunnen haar helpen haar broer te vinden, als zij belooft haar krachten voor hen in te zetten. Ze raakt bevriend met de twee schaduwjagers Will en Jem – die ieder totaal verschillend zijn. Al snel realiseert Tessa zich dat ze in een dodelijk web verstrikt zit waarin haar liefde voor haar broer en haar twee vrienden weleens gevaarlijker zou kunnen zijn dan welke andere bedreiging dan ook. Ze zal moeten kiezen.

Mening over De ijzeren engel

De schaduwjager-wereld is nog niet voorbij! Toen ik te horen kreeg dat uitgeverij Moon deze boekenreeks besloot te vertalen naar het Nederlands was ik zo blij als een kind. Het zesde boek van de Kronieken van de onderwereld serie uitlezen was zo zwaar als het maar zijn kon: afscheid nemen van een serie doet zeer. Heel veel zeer. Alsof je afscheid neemt van een deel van jezelf. Laat ik er maar niet te veel omheen draaien, vandaag geef ik mijn ongezouten mening over De ijzeren engel!

De ijzeren engel speelt zich af in Londen. De Victoriaanse setting waarin De ijzeren engel zich afspeelt is misschien wel een van de mooiste. Het ouderwetse Groot-Brittannië, de kleding die wordt gedragen en überhaupt het feit dat er nog geen enkele auto te vinden is maakt het voor mij heel romantisch. Ik wou dat ik die tijd had kunnen meemaken! Cassandra Clare weet dit geweldig te beschrijven waardoor je direct in de wereld wordt gezogen.

Ik vind de setting geweldig bedacht. Cassandra Clare is een genie in het bedenken van prachtige omgevingen, mooie verhaallijnen en een verhaal vól spanning. Dit boek is naar mijn idee vele malen spannender dan Kronieken van de onderwereld. Meerdere malen stelde ik mezelf de vraag ‘hoe heeft ze dit in hemelsnaam kunnen bedenken?!’

De gave van Tessa wordt heel bijzonder neergezet. In het begin leek zij een normaal meisje, maar als je eenmaal op weg bent kom je er achter dat zij een heel speciale gave heeft. Ik heb er wat langer over gedaan om het boek uit te kunnen lezen, dat kwam omdat ik het boek niet wilde uitlezen. Zo goed vond ik hem! Het tweede deel viel op de deurmat en daardoor wist ik dat ik weer door kon met lezen. Cassandra Clare is misschien wel een van de meest briljante schrijvers en weet met De ijzeren engel weer een fantastisch boek te zetten rondom de schaduwjagerswereld. Ik hoop dat deze wereld nooit zal eindigen!

Meer recensies lezen van de boeken van Cassandra Clare? Klik dan hier.