De goede grap van Norman Foreman – Julietta Henderson

Vlak voor de verschijningsdatum ontving ik een ongecorrigeerd leesexemplaar van de roman De goede grap van Norman Foreman van Julietta Henderson. Een boek dat in het teken staat van de goede band tussen moeder en zoon. Ik las veel positiefs over het boek, dus besloot het ook te lezen!

Waar gaat De goede grap van Norman Foreman over?

De 12-jarige Norman en zijn beste vriend Jax waren een legendarisch komisch-duo-in-wording, met als doel over vijf jaar optreden op het Edinburgh Fringe Festival. Maar als Jax onverwacht overlijdt, stort Normans wereld in. Hij besluit als eerbetoon aan Jax om alsnog op te treden op de Fringe, niet over vijf jaar, maar over vijf weken. Zijn moeder wil niets liever dan Norman steunen, dus laden ze de auto in (en haar tachtigjarige collega – lang verhaal) en gaan op weg. Norman heeft alleen nog een verrassing voor zijn moeder: hij wil onderweg op zoek gaan naar zijn vader, die al voor zijn geboorte uit beeld was…

Norman is een stille jongen, behalve als zijn beste vriend Jax in de buurt is. Samen maken ze grappen en doen ze er alles aan om over vijf jaar een optreden als komedie-duo te geven op het Edinburgh Fringe Festival. Maar dan gaat Jax dood en verandert alles. Hij besluit het vijfjarenplan van Jax en hem te versnellen en wil nog datzelfde jaar optreden op het festival. Dus gaat Norman samen met zijn moeder Sadie, en Leonard, een tachtigjarige collega van Sadie, op pad. Maar voordat ze naar Edinburgh gaan, maken ze tijdens hun roadtrip een aantal stops. Onderweg gaan ze namelijk op zoek naar de vader van Norman, die hij nooit ontmoet heeft. Maar Sadie weet niet precies wie zijn vader is, er zijn een aantal kanshebbers… Wat volgt is een tocht vol humor, ongemakkelijke gebeurtenissen, spanning en avontuur.

‘De goede grap van Norman Foreman is niet alleen een sterk boek over rouwverwerking, ook een prachtig verhaal over de sterke band tussen moeder en zoon’

De goede grap van Norman Foreman is een prachtig ontroerend verhaal over de 12-jarige Norman, die plots in een zwart gat belandt nadat zijn beste vriend is overleden. Zijn wereld is klein; het bestaat vooral uit zijn moeder, zijn beste vriend Jax en hemzelf. Wanneer Jax wegvalt, lijkt het alsof hij opnieuw moet leren te leven. Ook zijn moeder Sadie heeft het zwaar met het verlies van Jax. Beiden gaan ze op hun eigen manier om met het verdriet, maar zoeken ze ook steun bij elkaar. Sadie wil er alle aan doen om weer een glimlach op het gezicht van haar zoon te zien, dus besluit ze hem te steunen in zijn avontuur naar het komediefestival in Edinburgh. Maar niet alleen, dit doet ze samen met haar collega Leonard, die bereid is hun naar Edinburgh te brengen. Ik vind Leonard echt een schat. Het karakter in het boek is enorm goed beschreven – dat geldt overigens voor alle karakters. Je leert Norman, Sadie en Leonard steeds beter kennen. Het duurde eventjes voordat ik in het boek zat, maar als ze eenmaal op pad gaan, dat gebeurt er enorm veel. De schrijfstijl van Julietta Henderson vind ik erg prettig, ze beschrijft alles tot in de detail waardoor je niets over het hoofd ziet. De goede grap van Norman Foreman is een emotionele rollercoaster, een boek dat je leest met een lach en een traan. Kortom, het bevat alle ingrediënten die een goede roman hoort te hebben. Ik kan het dus zeker aanraden.
de goede grap van norman foreman

Titel: De goede grap van Norman Foreman
Auteur: Julietta Henderson