De dromenweefster

De dromenweefster – Cristina Caboni

Emily van de Adorable Bookclub las het boek De dromenweefster van Cristina Caboni. Is het net zo’n veelbelovend boek als de flaptekst doet lijken? Je leest het hier.

Waar gaat De dromenweefster over?

Camilla heeft als kledingontwerper de ambitie om het perfecte kledingstuk te maken voor haar klanten. Op een dag krijgt ze een jurk te zien van haar overleden tante, die ze nooit gekend heeft. De oogverblindende jurk is gemaakt door de legendarische Maribelle, die bekend stond als ‘de dromenweefster’. Elk kledingstuk dat zij maakte, was een unieke creatie en ademde het karakter van de drager. Een inspiratiebron voor de jonge Camilla. Ze besluit aan de hand van de jurk op zoek te gaan naar het verhaal van haar tante en dat van Maribelle. Ze weet: Parijs is de plek om haar avontuur te beginnen. Hier begint Camilla’s onvergetelijke ontdekkingsreis door de romantische, kronkelende straatjes van de stad waar dromen uitkomen.

Als lezer word je meegenomen in een romantisch familieverhaal dat de hoofdpersoon, Camilla, naar Parijs brengt om geheimen te onthullen. Wanneer de vrouw door wie zij is grootgebracht – door Camilla ‘Mamy’ genoemd – in het ziekenhuis terechtkomt gaat Camilla terug naar “huis”. Een lastige confrontatie met het verleden, omdat Camilla’s eerdere vertrek voortkwam uit een ruzie. Vanaf Camilla’s terugkeer worden in elk hoofdstuk geheimen onthuld die een aantal generaties terug in de tijd gaan en de gevoelens van de weefsters verklaren.

Camilla’s liefde voor kledingontwerpen blijkt eveneens vroeger ontstaan. Haar tante en diens moeder vonden hierin ook hun passie, maar konden deze niet altijd openlijk naar buiten brengen. Middels de eerder genoemde jurk, die door haar tante is gemaakt, duikt Camilla het verleden in om verzwegen familieleden op te sporen en te ontdekken wie Maribelle eigenlijk was… In het begin moest ik erg wennen aan de wisseling tussen personages en tijdperken, waardoor ik soms terug moest bladeren om te lezen wie bij wie hoorde. De schrijfstijl van Cristina heeft iets weg van Lucinda Riley, vooral door de sfeer van het familieverhaal, maar ook door de gedetailleerde manier van schrijven.

‘De schrijfstijl van Caboni in De dromenweefster heeft wat weg van Lucinda Riley’

Voor mijzelf gesproken is dit niet mijn favoriete genre, maar ik vind de schrijfstijl wel prettig. Hoewel het door de details wat langzaam leest, zijn de zinnen prettig geformuleerd en de hoofdstukken overzichtelijk. Een leuk detail aan het boek is dat elk hoofdstuk begint met een poëtische beschrijving van verschillende stoffen waarmee een ‘dromenweefster’ werkt.  Gedurende het boek leren we Camilla beter kennen, worden geheimen onthuld en bereikt de romantiek in Parijs hoogtepunten… Een aanrader als jij houdt van een romantisch verhaal vol familiegeschiedenis!

gouden kooi

Titel: De dromenweefster
Auteur: Cristina Caboni