Daisy jones & the six
Boekrecensies

Daisy Jones & the Six – Taylor Jenkins Reid

Het boek Daisy Jones & the Six heeft nooit op mijn leeslijst gestaan. Geen idee waarom. Maar onlangs las ik hem en het was een van mijn leukste boeken die ik had gelezen!

Waar gaat Daisy Jones & the Six over?

In Daisy Jones & The Six van Taylor Jenkins Reid droomt de knappe maar instabiele Daisy Jones er eind jaren 60 van een beroemd zangeres te worden. Ze wordt voorgesteld aan Billy Dunne, de frontman van de opkomende rockband The Six. De vonken spatten ervan af en hun eerste hit slaat in als een bom. Billy’s vrouw is zich bewust van de chemie tussen haar man en Daisy, maar hun huwelijk en gezin staan voorop. Die romantiek is niets voor de coole toetsenist Karen die de liefde opzijschuift voor haar carrière in een tijd die daar nog niet rijp voor is.

Daisy Jones & The Six is een verslavende roman over de opkomst en ondergang van een band, maar bovenal over drie krachtige vrouwen die leven voor hun dromen en er alles voor overhebben om die te laten uitkomen.

In Daisy Jones & The Six volg je de zes bandleden van The Six. Je leest in het boek over hoe de band is ontstaan en wat personages mee hebben gemaakt in de opkomst, het succes en het einde van de band. Centraal staat Daisy: een jonge vrouw die altijd afgewezen is door haar (rijke) ouders en bij anderen bevestiging zoekt. Iedere man valt voor Daisy en ze komt enorm voor zichzelf op. Hoewel ze een hele assertieve en sterke vrouw is, is ze ook instabiel en verslaafd aan drugs. En drank.

Wat dit verhaal zo bijzonder maakt is dat auteur Taylor Jenkins Reid jarenlang onderzoek heeft gedaan naar (rock)bands en vanuit daar is de band ontstaan. Dit boek heeft daarnaast een hele originele manier van vertellen want het moet een autobiografie van een fictieve band voorstellen. Dat betekent dat het een soort documentaire-stijl is en dat ieder bandlid aan het bod komt om te vertellen over zijn of haar verhaal. Deze stijl moet je maar net liggen – ik vond het geweldig! Het leest heel snel door en het zorgt ervoor dat je ieder personage goed leert kennen. Het zorgt er daarnaast voor dat het lijkt alsof dit verhaal waargebeurd is. Heel gaaf gedaan!

Daisy Jones & the Six heeft een hoog verslavingsgehalte’

Daisy Jones & the Six voelt levensecht; het voelt alsof je onderdeel van de band bent door de documentaire-stijl van dit geweldige boek. Je leest over hoe de band is ontstaan en hoe de band uit elkaar is gegaan en alles ertussenin. Je weet dat dit een fictief verhaal over een fictieve band betreft, maar het lijkt net alsof het een echte band is. Er komt veel drugs, seks en rock ‘n’ roll voor in het boek, maar dat is niet storend. Het hoort bij deze scene waarin de band zich bevindt. Zeker ook wanneer het boek plaatsvindt.

Dit boek heeft een hoog verslavingsgehalte en is onmogelijk neer te leggen. De band is zo goed ontwikkeld en ook de problemen die de band heeft zijn heel erg doordacht. Er is geen gebrek aan details. Een aanrader, als je nog op zoek bent naar een bijzonder boek!

Meer recensies lezen van de boeken van Taylor Jenkins Reid? Klik dan hier.

Daisy Jones & the Six

Titel: Daisy Jones & the Six