Cinder & Ella – Kelly Oram

Toen ik las dat er een moderne, young adult hervertelling werd uitgebracht van het bekende sprookje Assepoester, snap je dat ik ‘m moest lezen! Ben jij benieuwd wat ik van Cinder & Ella vond? Lees dan snel verder!

Waar gaat Cinder & Ella over?

Na maanden revalideren mag Ella eindelijk naar huis. Niet naar haar moeder, zij kwam om bij het auto-ongeluk, maar naar haar vader die ze nauwelijks kent. Hij woont in Hollywood met zijn nieuwe gezin, maar Ella’s stiefzussen zitten niet op haar te wachten. Ella mist haar moeder en blogvriend Cinder. Sinds het ongeluk heeft ze niks van zich laten horen, maar stiekem droomt ze van hem. Wat ze niet weet is dat Cinder haar ook mist, én de hotste acteur van Hollywood is…

Wanneer Ella haar moeder verliest bij een auto-ongeluk, verandert haar leven in een klap. Nadat ze zelf maanden moest revalideren van het heftige ongeluk, wordt ze opgevangen door haar vader, wie ze al sinds dat ze klein is niet meer heeft gezien. Maar ze gaat niet alleen bij haar vader wonen, in een enorm huis in LA, ze krijgt er ook meteen een stiefmoeder en twee stiefzussen erbij. Ella’s uitlaatklep voordat het ongeluk gebeurde, was haar blog. Hier schreef ze boek- en filmrecensies, waardoor ze ook haar beste vriend Cinder heeft ontmoet. Ze heeft Cinder nog nooit ontmoet en weet niet precies wie hij is. Het enige dat ze wel weet is dat hij ook in LA woont en veel banden heeft met ‘belangrijke’ mensen in Hollywood. Maar sinds het ongeluk heeft ze niets meer van zich laten horen. Ze zit in de knoop met haarzelf, rouwt om het verlies van haar moeder en moet haar nieuwe lichaam vol met littekens accepteren. Ondertussen maakt Cinder zich zorgen om Ella. Waarom laat ze niks meer van ze horen, wat is er gebeurd? Terwijl hij zichzelf die vragen stelt, werkt hij ook hard aan zijn carrière als acteur. Zal Ella ooit zijn ware ‘ik’ leren kennen?

‘Wauw, Cinder & Ella is het klassieke sprookje in een modern jasje. Enorm genieten en tegelijkertijd wegdromen naar een andere wereld!’

Ik ben dol op hervertellingen van sprookjes. Of het nu in een filmvariant is of in een boek, ik vind het heerlijk. In Cinder & Ella leer je de twee hoofdpersonen al snel kennen. Het boek leest als een trein en je wordt meteen in het verhaal gezogen. Van tevoren was ik bang dat het een beetje saai zou zijn, omdat je het verhaal van ‘Cinderella’ immers al kent. Maar niks is minder waar. Er zijn elementen die op het originele verhaal lijken, maar er is ook genoeg dat afwijkt. En dat maakt dit verhaal verrassend en heerlijk om te lezen. Ik vind het heel leuk dat de hoofdpersoon in dit boek een blog heeft. Daarnaast is ze geen standaard personage, maar kampt ze zelf met enorm veel problemen waarmee ze probeert om te gaan. Je merkt als lezer dat ze hierdoor enorm in de knoop zit met haarzelf en soms niet weet wat ze ermee aan moet. Tegelijkertijd worstelt Cinder ook met het feit dat hij voor ‘goede publiciteit’ zich anders moet voordoen. In het boek leef je enorm naar het moment toe dat Ella eindelijk achter de waarheid komt wie Cinder is. En wanneer dat eindelijk gebeurt, gaat dat niet helemaal zoals gepland. En dan heb je ook nog de boze stiefzussen van Ella, want ja – natuurlijk – zijn die ook in dit verhaal aanwezig. Ik heb in ieder geval enorm van het boek genoten en ik heb ook begrepen dat er een deel twee komt. Ik kan niet wachten om deze te lezen! Echt een aanrader.

Cinder & Ella

Titel: Cinder & Ella
Auteur: Kelly Oram