Vier plus een

Vier plus één – Jojo Moyes

In deze recensie vertellen we je meer over het boek Vier plus één, dat geschreven is door Jojo Moyes en verschenen is in 2014. Benieuwd of het boek het lezen waard is? Je leest het hier!

Waar gaat Vier plus één over?

Jess is een alleenstaande moeder van twee kinderen. Haar dochtertje Tanzie is briljant in wiskunde, haar stiefzoon Nicky wordt genadeloos gepest. Hoezeer Jess ook probeert de eindjes aan elkaar te knopen, het lukt elke keer net niet.
Als Tanzie mee mag doen aan een wiskundewedstrijd in Schotland met een flinke prijzenpot, grijpt Jess de mogelijkheid om haar daarmee naar een betere school te sturen met beide handen aan. Maar als hun auto het begeeft, lijkt ook die kans verkeken. Tot Ed langsrijdt, en stopt, en hun een lift aanbiedt.

Mening over Vier plus één

Never judge a book by it’s cover. In dit geval deed ik dat overduidelijk wel: Wauw. Wat een plaatje. Moet je je eens voorstellen dat je in de boekenhandel loopt en dit boek ziet. Ik zou hem alleen al kopen vanwege de cover. Soms heb je dat; een boek dat je wilt lezen vanwege de cover. Dit boek lokte mij uit om hem te lezen, en daar heb ik geen moment spijt van gehad!

Toen ik las waar het boek over ging wist ik dat dit een bijzonder verhaal zou zijn. Een ietwat zielig verhaal. Een alleenstaande moeder die geen cent heeft om uit te geven en toch voor haar twee kinderen moet zorgen. Zij werkt als schoonmaakster bij diverse mensen thuis, zo ontmoet Jess Ed ook. Jess maakt het huis van Ed schoon, en ze hebben allebei geen positief beeld van elkaar. De één is een grote krent, de ander geeft veel te veel geld uit aan onnozele dingen.

Ik moest er in het begin wel een beetje in komen, dat moet ik eerlijk zeggen. Ik vond het in het begin een beetje verwarrend en snel gaan. Het boek wordt geschreven vanuit vier personages: Jess, Tanzie, Nicky en Ed. Je leest dus ook echt hoe zij over alles denken, wat er precies vanuit hun perspectief gebeurde. Daardoor was het in het begin wat verwarrend, maar het was duidelijk wanneer personages aan de beurt waren met hun verhaal.

Ik heb een paar keer keihard moeten lachen om bepaalde situaties, maar er waren ook situaties waarbij ik daadwerkelijk verdriet voelde. Jojo Moyes heeft dit perfect aangepakt; een verhaal waardoor je kunt lachen en waardoor je ook verdriet kunt voelen.

Het einde van Vier plus één vond ik echt heel hartverwarmend en mooi. Echt zo’n feelgood verhaal waardoor je blij wordt en waardoor je alleen maar meer wilt lezen van deze schrijfster. Gelukkig heb ik nog het boek ‘Voor Jou’ om te lezen; ik kan geen genoeg krijgen van Jojo Moyes!

Meer recensies lezen van de boeken van Jojo Moyes? Klik dan hier.

Vier plus één Titel: Vier plus één
Auteur:Jojo Moyes