Geek girl blundert door Titel: Geek girl blundert door
Auteur: Holly Smale
Verschenen: 17 april 2014
Pagina’s: 280
Uitgever: Gottmer Uitgevers Groep
Originele titel: Model misfit

Harriet Manners weet best veel. Zo weet ze dat een gemiddeld mens 100 kilo per jaar eet, al doet haar zwangere stiefmoeder hard haar best hier overheen te gaan. Maar wat Harriet níét weet is wat haar rol binnen het gezin wordt als de baby er straks is. Een modellenklus in Japan is dé kans om er tussenuit te glippen. Zal Geek Girl haar draai vinden aan de andere kant van de wereld?

Mening over Geek girl blundert door

Wéér heeft dit boek mij keihard laten lachen. Harriet heeft haar laatste schooldag. Daarna gaat ze de beste zomer ooit beleven samen met Nat. Dat was in ieder geval het idee. Nat wordt op vakantie naar Frankrijk gestuurd en Harriet blijft alleen achter. Ze is van plan om de rest van haar zomer in bed door te brengen tot ze een telefoontje krijgt dat ze naar Tokio mag voor een modellenklus. TOKIO!
En eenmaal in Tokio aangekomen, gaat natuurlijk alles, maar dan ook alles mis. Oja en om het nog erger te maken, haar jonge leeuw heeft het nog voor haar schoolonderzoeken uitgemaakt. Hoe gaat ze dit overleven?

Het klinkt allemaal een beetje als een “hoe overleef ik” boek van vroeger. Dat is het ook eigenlijk een beetje. Harriet is 15 jaar oud, bijna 16 en is een ras echte puber. Maar het allermooiste van Harriet vind ik nog wel dat ze de grootste nerd is die ik ken. Ik ben echt dol op Harriet en moet constant zo hard om haar lachen.
Geek girl is één van de weinige boeken die mij hardop aan het lachen maakten, en dit tweede deel maakt het ook weer waar. Wel is dit deel íets serieuzer dan het vorige deel. Nog steeds even leuk, maar er zit net wat meer een verhaal achter alle gekheid. Holly Smale heeft gewoon de perfecte modellenwereld ontwikkeld in haar boeken. Vol met arrogante meiden die alles doen om die klus te krijgen, en dan is er nog Harriet. Samen met haar ge-wel-dige agent.
En om het boek nog meer de hemel in te prijzen, haar vader. Ik heb zelfs een grijns op mijn gezicht nu ik dit schrijf. Haar vader is geweldig. Hij is gewoon een vader die niemand zou willen hebben omdat je je constant voor hem zou schamen, maar echt, haar vader is te grappig voor woorden.

Geek girl is eigenlijk meer een boek voor jonge meiden. Meiden die rond diezelfde levensfase zitten. Officieel dan. Want eerlijk is eerlijk, Harry Potter was ook een kinderboek en werd gelezen door volwassenen. (oké dit is een slechte vergelijking). En Geek girl mag ook zo’n boek zijn. Hoe oud je ook bent, als je van humor houdt en misschien zelf wel kinderen hebt (in de pubertijd!), of je wil jezelf daar op voorbereiden. Lees gewoon dit boek.
Dit boek maakt je dag weer goed, maakt je dag weer vrolijk en je zal de rest van de tijd met een grijns op je gezicht rondlopen. Natuurlijk heeft dit verhaal niet al te veel diepgang, maar dat mag je ook niet verwachten van zo’n verhaal.

Meer recensies lezen van de boeken van Holly Smale? Klik dan hier.