briefpost
Boekrecensies,  Feelgood

Briefpost (Beachclub Esperanza #2) – Chantal Claassen

Nederland heeft er een nieuwe feelgood schrijfster bij: Chantal Claassen. Een tijdje geleden las ik haar debuut: Flessenpost uit de Beachclub Esperanza serie. Benieuwd naar wat ik ervan vond? Je leest de recensie van Briefpost hier.

Waar gaat Briefpost van Chantal Claassen over?

Na haar studie is Kaat blijven hangen bij haar bijbaan in de beachclub. Als ze bevriend raakt met Oliver, een van de klanten,
vertelt hij dat het niet goed gaat tussen hem en zijn vriendin Liv. Hij probeert de relatie te redden met gedichten en liefdesbrieven die bol staan van de clichés. Kaat schiet direct in de actiestand. In het geheim herschrijft ze Olivers liefdesbrieven aan Liv. Met succes: de relatie tussen die twee bloeit weer op. Maar Kaat raakt in de war als ze jaloezie voelt; dit was toch juist wat ze wilde?

Je hoeft niet eerst Flessenpost te lezen voordat je begint aan het tweede deel, maar het is natuurlijk wel extra leuk om de serie te lezen. Na het lezen van Flessenpost was ik erg nieuwsgierig naar deel twee. De verwachtingen lagen hoog! In het tweede deel van Beachclub Esperanza maken we kennis met Kaat. Ze werkt bij Beachclub Esperanza en vindt het leven maar moeilijk. Ze weet niet goed wat ze met haar ex Ruben – en alles wat er in het verleden is gebeurd – aan moet en haar zus Daniëlle eist veel aandacht op. Dan ontmoet ze Oliver, een klant van de Beachclub. Hij heeft struggles in zijn relatie met Liv, en Kaat probeert hem te helpen. Maar was dat wel een slimme actie?

‘Mooi dat in Briefpost ook thema’s als verdriet en rouw worden aangesneden’

Wat ik knap vind aan Briefpost is dat Chantal Claassen verschillende thema’s aansnijdt, thema’s die je niet zo snel in een feelgood verwacht. Rouw, persoonlijke ontwikkeling, het gezinsleven en verdriet. Omdat er best veel nadruk ligt op deze zware thema’s, is dit niet echt een luchtig, romantisch boek. De chemie tussen Oliver en Kaat spat dan ook niet van het papier af. Ze draaien zo om elkaar heen dat het bijna ongeloofwaardig is, terwijl je stiekem al wel voelt waar het heengaat. Dit haalde de vaart uit het verhaal, jammer! Wat mij betreft had het verhaal wel iets romantischer gemogen; dat is toch wat je wil lezen? Natuurlijk hoeft het niet vanzelf te gaan, zo gaat het in het echte leven ook niet. In het vorige boek had Claassen haar personages echt in mijn hart gesloten, maar bij dit boek had ik dat minder. Ik denk wel dat vrouwen zich goed kunnen inleven in Kaat als ze door een gelijksoortige situatie zijn gegaan.

Desalniettemin ben ik erg nieuwsgierig naar deel 3!

Pluspunten:
+ Feelgood met een diepere laag