Adorable Bookclub,  Boekrecensies,  Roman

Boven alle verwachtingen (De oversteek #2) – Susan Anne Mason

Sanne, van de Adorable Bookclub las het tweede deel in de De oversteek trilogie. “Onlangs las ik mijn eerste historische roman ooit, en ik vond het leuk! Het creëert een hele eigen sfeer en wat er op het spel staat is vaak wat groter, omdat er vroeger veel meer (ongeschreven) regels waren. Dit keer las ik het tweede deel in de trilogie De oversteek, Boven alle verwachtingen. Voldeed dit boek ook aan mijn verwachtingen?”

Waar gaat Boven alle verwachtingen over?

‘Boven alle verwachtingen’ van Susan Anne Mason neemt je mee op reis met Emmaline Moore. Jarenlang leefde zij in de veronderstelling dat haar vader was overleden. Groot is dan ook de schok wanneer ze ontdekt dat hij springlevend is en in Canada woont. Aangezien Emmaline verder geen familie meer heeft, besluit ze hem op te zoeken, vergezeld door haar beste vriend Jonathan. Hoewel haar vader niet erg toeschietelijk lijkt, is Emmaline vastbesloten om hem voor zich te winnen. Jonathan ziet het met lede ogen aan. Hoe kan hij haar er ooit van overtuigen dat ze een thuis bij hém kan vinden?

De personages waren wat ik het allerleukst vond aan dit boek. Emmaline is een open persoon die geen idee heeft dat anderen soms reserveringen hebben, Jonathan werd geteisterd door een verleden in het leger en Emmalines vader en zijn gezin hadden ook allemaal hele eigen karakters. Het zorgde ervoor dat keuzes logisch waren en dat de personages diepgang kregen. Al met al waren er best veel personages, maar ze werden ook allemaal precies genoeg uitgewerkt.

Het is erg vermakelijk om te lezen hoe iemand (of in dit geval twee personen) in het diepe wordt gegooid in een nieuwe omgeving. En als lezer is het extra leuk, omdat het niet in deze tijd is. Zo kreeg Emma op een gegeven moment bijvoorbeeld een baantje en het was zo grappig om te lezen hoe dat toen ging. Welke vaardigheden belangrijk waren en hoe talenten ingezet werden. Het gaf body aan het boek, maar had ook daadwerkelijk een functie.

“Jonathan wierp een blik op Corinne, die Emma openlijk vijandig aankeek. O, Emma, liefje, wees op je hoede. Je hebt geen idee hoe deze mensen op jouw aanwezigheid zullen reageren.”

‘Het was een boek waarbij ik geen idee had hoe het af zou lopen, maar ik was heel tevreden met het einde en sloeg het boek met een tevreden gevoel dicht’

Wel vond ik de godsdienst hier soms wat de overhand krijgen, maar dat past ook wel weer in de tijd, vermoed ik. Omdat ik zelf niet religieus ben, vond ik die stukken iets minder interessant, hoewel de lessen die erin zitten voor iedereen nuttig zijn.

Het was een boek waarbij ik geen idee had hoe het af zou lopen, maar ik was heel tevreden met het einde. We hebben precies de juiste momenten meegemaakt om uit te komen waar het eindigde, dus ik sloeg het boek met een tevreden gevoel dicht. Het voldeed zeker aan mijn verwachtingen, en oversteeg het zelfs nog een beetje.

Dit boek vond ik iets spannender dan het eerste deel in de serie en de personages waren leuker en wat diverser. Ik ben dan ook heel benieuwd naar het derde boek!

Bestel hier het boek of zet hem op je verlanglijstje.

boven alle verwachtingen