bloemen van de duisternis
Boeken,  Boekrecensies

Bloemen van de duisternis – Tatiana de Rosnay

Bloemen van de duisternis is de nieuwste roman van Tatiana de Rosnay, ook wel bekend van Haar naam was Sarah. Benieuwd naar de recensie van Bloemen van de duisternis? Lees dan verder.

Waar gaat Bloemen van de duisternis over?

Clarissa, een schrijver met een getroebleerd verleden, verlaat na een afschuwelijke ontdekking haar echtgenoot. Ze vindt een nieuw appartement via CASA, eigenaar van een gewild complex dat exclusief bestemd is voor kunstenaars. Maar al snel krijgt ze het gevoel dat iemand haar continu bespiedt; dromen en werkelijkheid beginnen in elkaar over te lopen. Clarissa wordt steeds labieler. Wie zit er achter CASA? Aangemoedigd door haar kleindochter gaat Clarissa zelf op onderzoek uit, maar haar dochter vreest dat haar moeder de grip op de werkelijkheid verliest. Is Clarissa inderdaad een fragiele schrijver met te veel fantasie, of is ze een beangstigende waarheid op het spoor?

Vaak spelen de boeken van Tatiana de Rosnay zich af in het verleden. Neem bijvoorbeeld Haar naam was Sarah. Maar voor Bloemen van de duisternis heeft De Rosnay er juist voor gekozen om het boek in de toekomst te plaatsen. Clarissa, het hoofdpersonage van het boek, woont in Parijs nadat de stad volledig gebombardeerd en verwoest is. De Eiffeltoren is gesneuveld, de stad ziet er niet meer uit als voorheen. Insecten zijn uitgestorven en meerdere malen per jaar is er een hittegolf. Boodschappen worden bezorgd door drones. De Rosnay schetst een futuristische wereld, een wereld die zomaar werkelijkheid kan worden…

Clarissa is schrijfster met een fascinatie voor huizen. Ze gaat in een nieuw appartement van organisatie CASA wonen, maar al gauw voelt ze zich niet op haar gemak. Ze heeft het gevoel dat ze in de gaten wordt gehouden. Wat ook zo is, want ze wordt constant gefilmd en ze heeft een virtuele assistent die haar helpt. Dit gedeelte van het boek is een verhaallijn, maar tussendoor lezen we ook passages uit haar aantekeningenboekje. Daarin lezen we dingen over het verleden die gebeurd zijn met haar ex François. Dit zijn fijne, korte hoofdstukjes waardoor je getriggerd wordt om door te lezen.

Bloemen van de duisternis is geen vlot boek dat makkelijk wegleest. In tegendeel. Ik heb er zelfs best lang over gedaan om dit boek te lezen, niks voor mij eigenlijk. Toch ben je nieuwsgierig naar wat François heeft gedaan waardoor Clarissa hem heeft verlaten, dus je blijft doorlezen. Soms vond ik de vele personages in het boek verwarrend, omdat ik het boek niet in één keer heb uitgelezen. Naarmate het boek vordert, werd het spannender en werd ik steeds nieuwsgieriger. De plottwist in het boek had ik niet verwacht, dat vond ik dan weer leuk.

Lees hier alle recensies van de boeken van Tatiana de Rosnay.

bloemen van de duisternis

Titel: Bloemen van de duisternis