Adorable Bookclub,  Boeken,  Boekrecensies,  Young adult

Bijna echt – Lisa van Campenhout

Een gestolen creditcard, een neppe identiteit en een web van steeds meer verstikkende leugens. Sara van de Adorable Bookclub las Bijna echt van Lisa van Campenhout. Benieuwd hoe zij het vond? Lees dan snel verder.

Waar gaat Bijna echt over?

Brenda weet hoe het is om onzichtbaar te zijn, geen vrienden te hebben en niet mee te tellen, en ze is het zat. Haar plan: zichzelf opnieuw uitvinden als ze gaat studeren in Amsterdam. Maar als dat plan meteen mislukt na een rampzalige introductieavond, moet ze iets anders verzinnen.
Twee dagen later is ze Aurélie uit Parijs: een rijke erfgename met een fantastische kledingsmaak, die in een sjiek hotel woont. Ze heeft vrienden, een indrukwekkend aantal Instagramvolgers en een jaloersmakende agenda… maar ook een gestolen creditcard, het gevoel dat ze achtervolgd wordt en een aantal dreigende privéberichten in haar Instagram-inbox.
Haar web van leugens wordt steeds verstikkender, maar ze kan nu niet meer terug, toch?

De achttienjarige Brenda Folgering uit Hilversum is haar hele leven al eenzaam geweest. De introductieweek van haar nieuwe studie in Amsterdam moet hét moment voor Brenda worden om zichzelf op de kaart te zetten als super interessant meisje. Op die manier hoopt ze dan eindelijk vrienden te maken. Echter valt haar plan al volledig in duigen na de eerste introductieavond en voor ze het weet steelt ze de creditcard en het rijbewijs van een rijk studiegenootje en vlucht ze naar een luxueus hotel. Al deze opstapelende gebeurtenissen zorgen ervoor dat ze oog in oog komt te staan met beroemde influencers en op dat moment maakt ze de beslissing om Brenda uit het leven te wissen en zichzelf te introduceren als de superrijke Parisienne Aurélie Fabulateur. Dat zorgt ervoor ze terecht komt in een wereld vol grandioze feesten, gratis spullen en perfecte Instagram foto’s, terwijl haar leugens steeds extremer en extremer worden. Hoe ver zal ze gaan voor dit nep leven?

Bijna echt is een sappig debuut, ik ben benieuwd wat Lisa ons meer zal brengen’

Het verhaal begint bij Brenda die door haar oplichterij vastzit in de gevangenis. Tegenover ons als lezer wilt ze het echte verhaal van Aurélie Fabulateur vertellen zonder onderbrekingen en zonder alle verdraaiingen van de media. Brenda is een heel interessant en complex personage en de schrijfstijl van Lisa lekker luchtig. Ik vloog als het ware door het verhaal heen. Het was wel echt bizar om te lezen hoe Brenda telkens al haar foute acties, zoals o.a het stelen van geld, zo wist te verdraaien alsof ze helemaal niet verkeerd bezig was. Wat ik ook interessant vond, was dat we een kijkje kregen in het leven van succesvolle influencers. Lisa weet op een realistische manier te schrijven over hun leven en dat het helemaal niet zo bevredigend is als dat ze op Instagram doen lijken. Tenslotte deed ik ook een klein dansje toen ik erachter kwam dat dit Young Adult boek van eigen bodem is. Hoe tof dat er steeds meer YA boeken van Nederlandse auteurs verschijnen! Al met al heb ik van dit sappige debuut genoten en ben ik heel erg benieuwd naar wat Lisa ons nog meer gaat brengen.

bijna echt

Titel: Bijna echt
Auteur: Lisa van Campenhout