Boeken,  Boekrecensies,  Young adult

Allesbehalve oké – Laura Steven

Allesbehalve oke

Onlangs las Yara het boek Allesbehalve oké, een Young Adult boek dat geschreven is door Laura Steven. Het omslag is prachtig, het verhaal klinkt als een goed boek en het boek wordt overal enorm geprezen. In deze recensie lees je wat Yara van het boek vindt!

Izzy had nooit verwacht dat ze op haar achttiende het slachtoffer zou zijn van een internationaal online-schandaal. Maar als expliciete foto’s van haar met de zoon van een politicus online komen te staan, laten treiteraars niets van haar heel. Gewapend met een enorme bak nacho’s en haar beste vriendin Ajita als steun en toeverlaat, probeert ze het van zich af te lachen. Maar als de dagelijkse slutshaming verergert, leert ze snel dat de wereld tienermeiden niet oké behandelt. Allesbehalve oké zelfs.

Nadat ik Allesbehalve oké ontvangen had zag ik dat het boek prachtig gemaakt is. Aan ieder detail is gedacht: het kleurrijke omslag gaat helemaal door naar binnen. Ik ben gek op zulke details. In het verhaal leer je Izzy kennen. Izzy heeft een lastig leven: haar ouders zijn omgekomen en sindsdien woont ze bij haar oma. Haar oma is haar beste vriendin en stokoud, maar ze heeft onvoldoende geld om voor hen beiden te zorgen. Ze heeft een grote droom: om scenarioschrijfster te worden en weet eigenlijk niet goed hoe ze dit voor elkaar kan krijgen, want ze gaat niet studeren. Op een gegeven moment worden foto’s van Izzy naar buiten gebracht waarop ze met een jongen staat (naakt), wat zorgt voor een hele lading aan slutshaming. Hoe ze hiermee omgaat lees je verder in het boek.

‘Allesbehalve oké leest verdraaid fijn weg en maakt slutshaming bespreekbaarder’

Ik ben begonnen aan Allesbehalve oké zonder dat ik goed wist waar het over ging, het leek me (door het omslag) een leuk boek. Op den duur merkte ik dat het boek geschreven is in een hele andere vorm dan je gewend bent: in blogvorm! Het duurde even eer ik dit doorhad. Ik vond dit niet per definitie heel onprettig lezen, het las leuker omdat je op deze manier het perspectief van Izzy nog beter kon volgen. Laura Steven heeft een fijne schrijfstijl en weet je direct in het boek te trekken en het onderwerp slutshaming een stuk bespreekbaarder te maken. Hoewel het onderwerp heel heftig is en ook hedendaags veel plaatsvindt, wordt het op een grappige manier allemaal neergezet. Dat kan ook niet anders, Izzy is namelijk de koningin van sarcasme & humor. Wat heb ik vaak om haar gelachen! Dat maakte het zo’n leuk boek, de hoeveelheid humor maakte het onderwerp stukken luchtiger.

Op den duur kom je achter het grote vraagstuk van het verhaal: wie de foto’s heeft gepubliceerd en wie voor alle ellende heeft gezorgd. Ik vond het einde aardig shocking en had niet verwacht dat bepaalde mensen naaktfoto’s van mensen zouden delen. Ik heb na het lezen van dit boek zoveel meer begrip gekregen voor slutshaming en vind dat het een goed onderwerp is om te bespreken. Samen met het feit dat dit boek zo verdraaid fijn wegleest kan ik dus stellen dat jij hem ook moet lezen.Al met al is dit een heerlijk Young Adult boek! En als je een liefhebber bent van series dan heb ik nog leuker nieuws: in 2019 komt het vervolg.

Allesbehalve oke

Titel: Allesbehalve oké
Auteur: Laura Steven