Boeken,  Boekrecensies,  Young adult

13 Minuten – Sarah Pinborough

Toen ik las dat dit boek iets is voor fans van 13 Reasons Why, Gossip Girl en Pretty Little Liars, was ik natuurlijk meteen om. Ik las de achterflap en wist: dit boek móét ik lezen.

Ik was dertien minuten dood.

Ik kan me niet meer herinneren hoe ik in het ijskoude water terechtkwam, maar dit weet ik nog wel: het was geen ongeluk en ik was niet suïcidaal.

Ze zeggen dat je je vrienden dichtbij moet houden en je vijanden nog dichterbij, maar als je een tiener bent, is het moeilijk om ze uit elkaar te houden. Mijn vrienden houden van me, dat weet ik zeker. Maar dat betekent niet dat ze niet hebben geprobeerd om me te vermoorden. Of wel?

13 minuten is een aangrijpende psychologische thriller over angsten, manipulatie en de kracht van de waarheid. Een verbluffend verhaal dat vraagtekens zet bij wat we echt weten over de mensen die het dichtst bij ons staan.

In 13 minuten komen we alles te weten over Natascha, ook wel ‘Tasch’ genoemd. Tasch was 13 minuten dood. Ze lag al een tijdje in het ijskoude water toen ze gevonden werd door een voorbijganger met zijn hond. Ze belandt in het ziekenhuis en kan zich niets meer van het voorval herinneren. Maar wat ze wel merkt is dat haar twee hartsvriendinnen Jenny en Hayley zich ontzettend raar gedragen. Wanneer ze in het ziekenhuis ligt, komt ook haar oude vriendin van vroeger Rebecca op bezoek. Rebecca en Natascha zijn uit elkaar gegroeid, en spreken elkaar nauwelijks. Eigenlijk heeft Jenny de plek van Rebecca overgenomen in de vriendinnengroep. Natascha doet er alles aan om te ontdekken wat er precies is gebeurd en Becca is bereid om haar daar bij te helpen. Zo hoopt Rebecca ook meteen weer dichter bij Natascha te komen, want ze mist haar toch wel heel erg. Hoe dichter ze bij de waarheid komen, hoe meer het uit de hand dreigt te lopen. En als er dan ook nog iemand om het leven komt, wordt het helemaal riskant. Maar is het allemaal wel zoals het lijkt? Rebecca doet er alles aan om achter de waarheid te komen van dit grote raadsel.

“Net als het geheim zich ontrafelt, blijkt toch alles anders te zijn”

13 minuten is een ontzettend spannend verhaal over getreiter tussen middelbare scholieren en het risico daarvan. Vanaf bladzijde één wil je weten wat er met Tascha is gebeurd. Wanneer je dan eindelijk denkt te weten hoe het zit, wordt toch alles weer anders en dat maakt dit boek enorm bijzonder en ontzettend goed. In 13 minuten is niets wat het lijkt. Het verhaal is vlot geschreven en je racet er als het ware doorheen. De hoofdstukken zijn kort, maar krachtig en dat maakt het lezen erg prettig. Heel af en toe werd de vaart onderbroken, waardoor ik het boek net geen 5 sterren kan geven, maar 4,5 ster verdient het zeker. Ik snap wel dat dit boek wordt aangeraden voor fans van 13 Reasons Why, Pretty Little Liars en Gossip Girl, want ik vind al deze drie series leuk en het heeft zeker overeenkomsten (een mysterie ontrafelen, de middelbare school als decor en ‘moord’ als hoofdonderwerp). Zeker een aanrader!

13 Minuten

Titel: 13 Minuten
Auteur: Sarah Pinborough