Boekrecensies, Thriller, Young adult

Blindelings – Chinouk Thijssen

Titel: Blindelings
Auteur: Chinouk Thijssen
Verschenen: 9 februari 2015
Pagina’s: 349
Uitgever: Scelta

Ivy Maron is bijna achttien en zit op de modevakschool. Vanaf het moment dat ze de mysterieuze Sander ontmoet, ontstaat er langzaamaan een afstand tussen Ivy en haar beste vriendinnen. Ze lijkt wel een dubbelleven te leiden en volgens haar omgeving heeft Sander haar compleet in zijn macht. Als ook Ivy’s veilige thuissituatie voor altijd dreigt te veranderen en ze het idee heeft dat ze bij niemand meer terechtkan, maakt ze gevaarlijke keuzes. Kan iemand Ivy nog redden of is het al te laat?

Ivy Maron leidt een gelukkig leven. Ze zit op een modevakschool waar ze haar passie kan uitoefenen, heeft leuke ouders, de liefste vriendinnen en ze is sinds kort verliefd! Maar wat ze niet weet is dat het helemaal verkeerd zit met haar nieuwe liefde. Haar leven neemt een andere wending wanneer haar ouders opeens gaan scheiden en ze merkt dat zij en haar vriendinnen uit elkaar groeien. De enige die haar lijkt te steunen en te begrijpen is Sander, haar nieuwe liefde. Sander is een stuk ouder dan Ivy en woont al op zichzelf. Ze wil aan alles laten zien dat ze al heel volwassen is op haar 17e. Ze wordt steeds meer verliefd op Sander en op een gegeven moment is hij nog de enige in haar leven die belangrijk voor haar is. Haar ouders hebben constant ruzie en haar vriendinnen twijfelen alleen maar aan Sander. Volgens hun is hij gevaarlijk en niet goed genoeg voor Ivy. Maar Sander houdt van haar toch? Dat zegt hij tenminste. Maar dan verandert Sander en heeft hij Ivy’s hulp nodig. Hij zit in de problemen en de enige die hem kan helpen is Ivy. Maar of ze daarvoor de juiste dingen moet doen is maar de vraag. Gebruikt Sander haar niet? Wat als dit helemaal fout is en haar vriendinnen gelijk hadden?

Blindelings is een spannende young adult thriller. Het boek leest erg goed door en is zeker spannend. Wel vind ik het onderwerp van dit verhaal een beetje onorigineel. Een tienermeisje dat verliefd wordt op een foute jongen, naar niemand meer luistert in haar omgeving en vervolgens in de problemen komt. Best wel herkenbaar toch? Maar dat maakt het boek niet meteen minder leuk. Het verhaal is goed opgeschreven en ik kon het boek na een tijdje al niet meer wegleggen. Wel stoorde ik me af en toe aan de hoofdpersoon. Hoe kan ze zo dom doen en hierin meegaan? Maar ja, als je verliefd bent doe je soms rare dingen. Ik denk dat enkele stukken van het boek zeker herkenbaar zijn bij de gemiddelde tiener. Blindelings is een aanrader als je een spannend verhaal voor tussendoor wil lezen. Ik kan het boek zeker aanraden aan liefhebbers van young adult, die een tikje spanning zoeken. Leuk boek voor tussendoor!

Rating: 3.5/5