FinisherTitel: The Finisher
Auteur: David Baldacci
Verschenen: februari 2015
Pagina’s: 216
Uitgever: Uitgeverij Leopold

Wat zou jij doen als je ontdekte dat alles waar je ooit in geloofde niet waar was? Wat als alles mogelijk was, zelfs het onmogelijke?

Vega Jane woont in een armoedig dorp, omringd door een moeras. Wie het moeras ingaat, kan dat niet navertellen. Maar dan verdwijnt een goede vriend in het moeras. Hij heeft een kaart voor Vega achtergelaten van een andere wereld, een wereld vol onbekende wezens. Een wereld waarin Vega misschien een ander leven wacht, een beter leven dan dat van een Finisher in de Fabriek. Met gevaar voor eigen leven gaat Vega op zoek naar de waarheid – over de wereld waarin ze leeft, haar familie en over zichzelf.

Mening over The Finisher

David Baldacci kennen wij allemaal waarschijnlijk wel van zijn wereldberoemde thrillers. Nu heeft hij onlangs zijn eerste Young Adult boek uitgegeven: The finisher! Ik was heel benieuwd naar dit boek, zeker omdat ik hem alleen van zijn thrillers ken. De filmrechten voor dit boek zijn overigens al verkocht in 2013. Wanneer de film komt, is niet bekend.

The Finisher kent allerlei gekke woorden, zoals anni, annus, flinters en valgat. In het begin is dat wel wennen, omdat je niet bekend met met de woorden. Je weet niet wat het ongeveer betekent. Zodra je doorleest valt alles wat meer op zijn plaats. Je leert de woonplaats van Vega Jane kennen, haar vriend en haar vijanden.

Ik vond het een erg spannend boek. Ik had hem in een mum van tijd uit en er zat veel spanning in. Ik vond het wel lastig om in te schatten in welk tijdperk het afspeelt. Speelt het zich in de toekomst af? Of toch in het verleden? Soms had het verhaal elementen van zowel het verleden als de toekomst.

‘The Finisher was beter dan verwacht’

Ik moet eerlijk zijn; ik vond The Finisher beter dan verwacht. Om me heen hoorde ik hier en daar mensen wat negatief over het boek spreken, maar ik vond het een leuk boek. Het las lekker weg, is vermakelijk én het boek is onwijs mooi opgemaakt in de binnenkant. Ik ben steeds meer om Vega Jane gaan geven, en vooral bij het einde wilde ik weten hoe het zou aflopen. Zou ze de waarheid krijgen? Het boek eindigt met een vrij abrupte cliffhanger, en het laat je alleen maar meer verlangen naar het volgende boek. Je eindigt met allerlei vragen die onbeantwoord blijven. Niet getreurd: die komt in juni alweer uit. Ik ga hem sowieso lezen!