Auteur: Julie Kagawa
Verschenen: 15 november 2013
Pagina’s: 448
Uitgever: Harlequin
Originele titel: The Immortal Rules

Allie doet het onmogelijke: ze sterft om te kunnen overleven.

De zeventienjarige Allie moet zien te overleven in een verwoeste wereld waarin vampiers de macht hebben. Nadat een van haar voedselstrooptochten haar bijna fataal is geworden, laat meestervampier Kanin haar kiezen: sterven of een vampier worden. Ze kiest voor het laatste, en dat brengt weer heel andere problemen met zich mee. Wat het betekent om een vampier te zijn, merkt ze pas echt als ze verliefd wordt op de dappere, loyale – en zéér menselijke – Zeke. Wat zal er gebeuren als hij erachter komt wat ze werkelijk is?

Haar hart mag dan niet meer kloppen, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebroken kan worden…

Mening over Onsterfelijk

Allie leeft in de buitenwijk van een vampierstad. Daar moet ze zien te overleven door het bijeen sprokkelen van haar eten. Ze leeft ondergedoken, zodat ze haar bloed niet hoeft af te staan aan de bloedbank. De bloedbank waar de vampieren zich in haar stad mee voeden, althans dat zeggen ze. Als ze buiten de hekken op zoek gaat naar eten, weet ze dat ze zich in het gevaar begeeft. Buiten de hekken leven namelijk de Rabdo’s. Een vreselijk wezen dat per ongeluk gecreëerd is, maar die mensen met één beet kan infecteren. Als ze samen met haar vrienden op een voedselstrooptocht gaat, overkomt ze waar Allie al bang voor was. Ze worden aangevallen door Rabdo’s. Ze komt voor een keuze te staan: sterven of vampier worden. Allie kiest ervoor om vampier te worden, dus verandert de vampier Kanin haar in een vampier.

Zodra Allie een vampier is, wordt ze getraind door haar meester Kanin. Maar daar kan ze niet voor altijd blijven. Kanin wordt namelijk achterna gezeten. Op een gegeven moment wordt Kanin meegenomen en weet Allie te vluchten. In het bos komt ze een reisgenootschap van mensen tegen die op zoek zijn naar Eden, het beloofde land. In Eden zou de mens veilig zijn voor de vampiers en rabdo’s. Allie doet zich voor als mens, en reist met ze mee. Ze denkt dat dit haar beste kans voor overleven is. In het reisgenootschap ontmoet ze de knappe Zeke, die meteen haar aandacht trekt. Maar ze kan toch niet verliefd worden op een mens? Wat nou als Zeker er achter komt wat ze werkelijk is?

Onsterfelijk vind ik echt een heel erg origineel verhaal over vampieren. Kijk we kennen al de standaard verhaaltjes over vampieren wel, maar Julie Kagawa pakt het origineel aan. Ze verzint er bijvoorbeeld nog een heel nieuw wezen bij: de rabdo. Ik vind de personage Allie erg leuk in het verhaal. Ze heeft een apart soort van humor, met een beetje sarcasme en kan dan soms ook heerlijke opmerkingen maken. Het boek neemt je echt mee op avontuur. Je wordt meegesleept en wil continu weten wat er gaat gebeuren. Het boek heeft dan ook geen saai moment, maar je wordt constant weer geboeid door een nieuwe situatie. Onsterfelijk is een heerlijk young adult boek voor degene onder ons die graag over vampieren lezen maar het toch net ietsje anders willen. Het boek kon mij in ieder geval boeien tot aan de laatste pagina. Ik heb het tweede deel al klaar liggen om gelezen te worden en ik denk niet dat het lang zal duren voordat die uit is!

Meer recensies lezen van de boeken van Julie Kagawa? Klik dan hier.