Kinderen van de rode Clan Titel: Kinderen van de rode Clan (Anima Mundi, #1)
Auteur: Elia Barceló
Verschenen: 5 november 2013
Pagina’s: 492
Uitgever: Querido
Originele titel: Hijos del Clan Rojo

De Kinderen van de clans zijn mutanten. Al honderden jaren leven ze onder de mensen zonder opgemerkt te worden. Maar nu ze met uitsterven bedreigd worden, moeten ze hun voorzichtigheid laten varen: ze hebben mensen nodig om hun voortbestaan veilig te stellen. De achttienjarige vriendinnen Lena en Clara ontdekken al snel dat het levensgevaarlijk is om in het gezelschap van de Kinderen van de clan te verkeren. Terwijl Clara zich in een explosieve liefdesaffaire met een mutant stort en zwanger raakt, wordt Lena ontvoerd door een kwaadaardig wezen. De ontvoering markeert het begin van een reeks mysterieuze gebeurtenissen die Lena steeds verder terugwerpen op zichzelf.

Mening over Kinderen van de rode Clan

Lena en Clara zijn al jaren de beste vriendinnen, totdat Clara de man van haar dromen vindt. Lena wordt al snel aan de kant gezet en langzaam aan verdwijnt ze uit het leven van haar beste vriendin. Op haar vader kan ze ook al niet rekenen omdat hij te veel bij zijn nieuwe vriendin zit. Na een mysterieuze moord op hun school moet Lena zo snel mogelijk verdwijnen en komt ze achter een hoop familie geheimen. Ze laat alles achter zich om de taak van haar moeder te volbrengen.
Dit boek lijkt op het eerste gezicht een slap verhaal, twee vriendinnen die elkaar uit het oog verliezen door een jongen… maar niets is minder waar, dit boek is in één woord geweldig. Het boek bevat meerdere verhaallijnen dan alleen die van Lena en Clara. Elke clan beschrijft zijn belevenis en langzaam kom je erachter hoe elke clan in elkaar zit en wat hun manier van leven is. In het begin is dit nogal verwarrend, je krijgt ineens elke clan te horen en de hoofdstukken zijn erg kort. Na een tijdje weet je niet beter en vlieg je door het boek heen. Ik wil niet al te veel over het boek kwijt, je zal het boek gewoon zelf moeten lezen.
Het boek heeft spanning, romantiek, en vooral veel verbazing. Ik vind het ontzettend knap hoe Elia dit verhaal heeft verzonnen, het zit bizar goed in elkaar en ik raad dit boek ook zéker aan bij.. eigenlijk iedereen.

Het is niet zomaar een Young Adult, dit boek is veel meer dan een boek voor jongeren. Het zal mij niks verbazen als dit een keiharde bestseller zal worden! Met zekerheid zeg ik, dit is het beste boek dat ik dit jaar heb gelezen.