Een ongewone familie Titel: Een ongewone familie
Auteur: Matt Haig
Verschenen: januari 2012
Pagina’s: 350
Uitgever: The house of books
Originele titel:The Radleys

Maak kennis met de Radleys: een alledaags gezin dat in een saai Engels dorp woont. Maar er is één verschil: ze gedragen zich vreemd, vooral ís nachts. De kinderen, Rowan en Clara, weten dat niet omdat hun ouders lang geleden besloten hebben ‘onthouders’ te worden. Ze wilden een normaal leven leiden zodat ze niet in de verleiding zouden komen hun buren open te rijten. Maar de hel breekt los als een jongen na een feestje Clara probeert aan te randen. Ze raakt in paniek en scheurt hem aan stukken. Nu pas begrijpen Rowan en Clara waarom ze jarenlang zijn gepest vanwege hun zwakke gestel en bleke huid.

Mening over Een ongewone familie

Rowan en Clara zijn een beetje de buitenstaanders van de school. Clara weet zich nog redelijk te houden, maar Rowan wordt ontzettend veel gepest. Door zijn bleke huid en zijn huid allergie. En waarom moet hij áltijd factor 60 opsmeren? Plotseling gebeurt er een ongeluk met Clara bij een feestje. Daarna is hun leven nooit meer hetzelfde. Hun ouders hebben jarenlang een groot geheim achter gehouden, en die geheimen stapelen zich alleen maar meer op als hun oom Will plotseling langs komt. Een oom waarvan zij het bestaan niet eens afwisten.

Een ongewone familie is een boek waar je snel doorheen kan lezen. Het boek bestaat uit extreem korte hoofdstukjes die elk weer uit een ander personage worden verteld. Hierdoor blijft er vaart in het verhaal zitten en leest het lekker weg. In het begin was het verhaal was saai, er gebeurde niet veel. Op de gebeurtenis van het feestje na dan. Het lijkt wel alsof de schrijver extreem veel tijd heeft genomen om je kennis te laten maken met de personages. Gelukkig komt na een tijdje het verhaal wel goed op gang en blijft de spanning er tot de laatste bladzijde inhouden. Het boek is ietwat voorspelbaar, je weet eigenlijk al hoe het af gaat lopen. Toch zitten er een paar onverwachte sprongen in het verhaal, waardoor het tóch leuk blijft om te lezen. Matt Haig heeft een prettige schrijfstijl. Goed voor de jongere onder ons. Een dagelijkse taal, zoals wij die nu kennen (met scheldwoorden en al), komt in het boek voor. Het onderwerp is een beetje standaard. Matt Haig maakt het leuker door een paar originele aspecten aan toe te voegen.
Verder een erg leuk boek om even tussendoor te lezen. Niet erg veel bijzonders, maar ook weer niet een boek dat je zou moeten laten liggen.

Rating: 3.5/5