Soms denk ik dat ik de laatste mens op aarde ben. Dat betekent dat ik de enige mens in het universum ben. Dat is onzin, ik weet het. Ze kunnen niet iedereen gedood hebben nog niet.

De eerste golf: alle elektriciteit valt uit
De tweede golf: een enorme tsunami
De derde golf: een afschuwelijke epidemie
De vierde golf: achterdocht wie kun je nog vertrouwen?
De vijfde golf…

De zestienjarige Cassie heeft niemand meer: haar ouders zijn als gevolg van de buitenaardse invasie overleden en haar broertje Sam van vijf is meegenomen door een groep militairen, zogenaamd om hem te beschermen. Op de vlucht voor de buitenaardse wezens, wil Cassie koste wat kost Sam redden. Maar hoewel ze zich had voorgenomen om niemand meer te vertrouwen, kan ze het niet alleen.

Mening over De 5de golf

Dit boek bestaat uit verschillende verhalen. Je leest het verhaal door de ogen van Cassie, zij is haar vader verloren en haar broertje is kwijtgeraakt. Of hij leeft, weet ze niet. Of er überhaupt nog andere mensen leven, weet ze ook niet. Ze weet alleen dat zij niemand kan vertrouwen. De wereld wordt overspoeld door golven van de buitenaardse wezens, oftewel “de andere”. De wezens zijn nooit gezien. Misschien zien ze er wel uit als mensen? Hierdoor kan niemand elkaar nog vertrouwen. Alleen leven is beter.
Het volgende verhaal is van de sluipschutter. De sluipschutter jaagt op mensen. Alle mensen moeten dood. Hij jaagt op Cassie en ziet alles wat zij doet.
Het laatste verhaal is van Ben, oftewel Zombie. Zombie vertelt het verhaal van het kamp. De epidemie is overleeft en hij wordt opgeleid om in het leger te kunnen komen. Een leger om te vechten tegen de anderen. In dit kamp kan hij iedereen vertrouwen, want iedereen daar is mens.

Mijn eerste reactie nadat ik de laatste bladzijde had omgeslagen; wat een geweldig boek!
Het boek bestaat uit verschillende delen. Steeds switch je van het ene verhaal naar het andere verhaal. Je begint steeds meer door te krijgen en leeft ontzettend erg mee samen met Cassie en Ben. Dit verhaal is super goed bedacht. Het is een fantasie wat voor veel mensen in dit boek “werkelijkheid” wordt. De wereld wordt overgenomen door “aliens”. Het onderwerp klinkt misschien wat afgezaagd, maar dit boek maakt er iets geweldigs van.
De spanning in het boek is op elk moment precies voldoende en loopt telkens precies op het juiste moment goed op. Dit is een boek dat je alleen weg zal leggen omdat het móet, niet omdat je er geen zin meer in hebt.
Het boek is een young adult, maar is zeker ook weggelegd voor de volwassene lezers. Dit boek doet me denken aan de boeken van de Hongerspelen en Harry Potter. Beide series die door zowel jongere als volwassene werden gelezen, én razend populair werden. Ik denk dat dit boek veel belovend is en dat dit een serie is waar we nog heel erg veel over gaan horen. Ik sta al te popelen om deel twee te lezen!