Blues in F – Emke Rientsma

Blues in FTitel: Blues in F
Auteur: Emke Rientsma
Verschenen: 25 september 2014
Pagina’s: 160
Uitgever: Gottmer Uitgevers Groep

Janek is niet bepaald een droomleerling. Hij heeft wel iets beters te doen dan lessen bijwonen of huiswerk maken: oefenen met zijn band bijvoorbeeld, of wat bijverdienen in de vishandel van zijn oom. Maar dat verandert allemaal wanneer Janek onder toezicht wordt geplaatst van de aantrekkelijke nieuwe docente mevrouw Siegal – of Mirjam, zoals hij haar al snel noemt. Bij haar kan hij zijn hart uitstorten over zijn Poolse achtergrond en lastige thuissituatie. Al snel voelt Janek meer voor zijn begeleidster. Is hij nou gek, of voelt zij hetzelfde? Hij bedenkt een bizar plan om daarachter te komen.

Mening over Blues in F

Blues in F vertelt het verhaal van Janek, een Poolse jongen die op jonge leeftijd met zijn broertje, stiefvader en moeder naar Nederland is verhuisd. Op school vermaakt hij zich prima. Hij maakt wat muziek, rookt een hoop en gaat eigenlijk vooral niet naar de les. Wanneer hij onder toezicht wordt geplaatst door Mirjam Siegal verandert dit alles voor hem. Janek verandert in een verliefde puberjongen en ineens is school toch wel erg interessant.

Blues in F is een ontzettend dun boekje waar je vanaf bladzijde één in wordt getrokken. Emke heeft het erg slim aangepakt om eerst een spannend deel te vertellen en daarna pas haar verhaal van voor af aan te beginnen. Hierdoor móet je eigenlijk wel doorlezen tot je weer bij dat stukje bent aangekomen. Voorspelbaar is het verhaal wel, je weet natuurlijk al een beetje wat er gaat gebeuren. Toch weet Emke je in haar verhaal te houden en lees je het boekje uit tot de laatste bladzijde.
Wat interessant is dat zij een Poolse hoofdpersoon heeft genomen. Ik denk dat tegenwoordig veel mensen in contact komen met Poolse mensen én daar hun mening over hebben. Dit verhaal helpt je daar eigenlijk een beetje vanaf. Janek vertelt hoe het er bij hen aan toe gaat en hoe zijn familie in Polen is. Daarnaast merk je langzaamaan hoe gek Janek eigenlijk aan het worden is door zijn verliefdheid op zijn docent.

Door de manier waarop Mirjam reageert wéét je eigenlijk hoe zij het bedoelt, maar toch kon ik ergens in mijn achterhoofd ook wel begrijpen waarom Janek het op die manier opvatte. Het verhaal vertelt een bizar verhaal van Janek, die na elke bladzijde dichter bij zijn plan komt. Daarnaast kom je een klein beetje erachter hoe de cultuur in Polen nou eigenlijk gaat.

Vooral dat dit boek over een Poolse familie gaat, maakt het boek bijzonder. Als het over een Nederlandse familie zou gaan denk ik dat het verhaal “maar gewoon” zou zijn. Het is zeker een aanrader om te lezen. Een totaal nieuw onderwerp wat ik nog niet eerder heb gelezen. Perfect om te lezen voor jongeren tussen de 12 en 17 jaar (Maar ouder natuurlijk ook!).

Rating: 3/5