Adorable Bookclub,  Boeken,  Boekrecensies,  Jeugd

Wish you were here – Evelien de Vlieger

Wish you were here

De afgelopen maand las Emily van onze Adorable Bookclub de jeugdroman Wish you were here van Evelien de Vlieger. Benieuwd wat ze ervan vond? Lees dan verder.

Stel: je bent achttien en je hart is gebroken. Wat doe je dan? Werken, vindt Hazels moeder. En zo belandt Hazel als au pair in een Engelse badstad. Maar kan ze wel voor een baby en een eigenwijs jongetje van acht zorgen? En waar is de moeder van de kinderen eigenlijk? Hazel heeft wel wat beters te doen dan een gezin redden. Treuren om haar Grote Liefde, vooral. Maar als de berichten op haar telefoon uitblijven en de kinderen hun moeder echt nodig blijken te hebben, gaat ze naar haar opzoek.

Het verhaal van de Belgische Hazel begint op het moment dat ze aankomt in de Engelse badplaats waar zij de komende maand au-pair zal zijn van de Pickfords. Lizzie is nog geen jaar oud en slaapt de meeste uren van de dag, Isaac is een eigenwijze jongen van 8 die met name aandacht van Hazel vraagt. In het boek wordt zijn gedrag vrij ver doorgevoerd waardoor het lijkt alsof dit nog een staartje krijgt: alsof gaat blijken wat er met Isaac aan de hand is dat hij zo eigenzinnig is. Het grootste gedeelte van het verhaal speelt zich af op en om het adres van de Pickfords, waar Hazel zelf ook verblijft. De vader van de kinderen heet William en lijkt een eigenaardige man: hij vindt Isaac maar lastig en is niet vaak thuis waardoor Hazel vooral in het begin van haar verblijf weinig contact met hem kan maken.

De reden dat Hazel au-pair is geworden is minder leuk: Hazel heeft last van liefdesverdriet. Dit blijkt in het begin van het boek vooral doordat zij haar telefoon voortdurend in de gaten houdt, omdat ze hoopt dat er een bericht van haar grote liefde zal verschijnen. Dit bericht blijft echter uit, iets dat haar veel verdriet baart.

De moeder van Lizzie en Isaac is afwezig en het is Hazel niet duidelijk waarom. Dit blijft gedurende het boek onduidelijk totdat Hazel zelf naar haar op zoek gaat. Vader William laat zich zelf niet uit over de reden van de afwezigheid van zijn vrouw en is dan ook niet op de hoogte van de zoektocht van Hazel. Wie er wel op de hoogte is, is haar vriend Claudio, een slecht-Engelssprekende Italiaan die ze heeft ontmoet in een café waar alle au-pairs uit de buurt vaak hun vrije tijd besteden. Hij geeft aan met Hazel te willen trouwen, maar het is Hazel, en jou als lezer, al snel duidelijk dat dit niet echt het geval kan zijn: hij is namelijk al verliefd op iemand anders. Desondanks worden de twee goede vrienden en komt Claudio gedurende het verhaal veel terug in de omgang met Hazel.

Wish you were here leest erg makkelijk weg en is leuk geschreven. Het liefdesverdriet van Hazel wordt echter wat lang uitgemolken doordat er in het begin vooral de nadruk op wordt gelegd dat Hazel heel graag een bericht van haar Grote Liefde zou ontvangen. Ze checkt dan ook vaak of ‘B’ haar al een bericht heeft gestuurd. Halverwege het verhaal wordt er meer duidelijk over de Grote Liefde en het verhaal hierachter. Het einde blijft echter erg open.

“Als je op zoek bent naar een jeugdroman die makkelijk doorleest dan is Wish you were here iets voor jou!”

Het verhaal rondom het gezin en het au-pair zijn is leuk om te lezen en dit vond ik dan ook de leukste stukken aan het verhaal. Er gebeuren een hoop grappige en ook serieuzere dingen in het leven als au-pair. Ondanks dat Hazel pas achttien is, is het boeiend om te lezen met welke verantwoordelijkheden ze om moet gaan en welke keuzes ze maakt. Net zoals Hazel ga je als lezer van zowel Isaac als Lizzie houden. Ook kom je erachter wat nu precies de reden van de afwezigheid van hun moeder is, en of ze nog terugkeert in het verhaal..

Naar het einde toe had ik nog wel wat meer duidelijkheid willen krijgen over alle losse eindjes die er in het verhaal zijn ontstaan. Als je op zoek bent naar een originele jeugdroman die makkelijk doorleest is dit boek wellicht iets voor jou!

Wish you were here

Titel: Wish you were here
Auteur: Evelien de Vlieger