Boekrecensies,  Jeugd

Vertel me drie dingen – Julie Buxbaum

Vertel me drie dingen
Toen ik de achterflap van dit boek las, wist ik meteen dat het een verhaal voor mij zou zijn. Een lekker luchtig verhaal, van een meisje dat moet verhuizen met haar vader om bij haar nieuwe stiefmoeder te gaan worden en dan ook nog eens op een nieuwe school moet beginnen. Dat vraagt om drama, toch?

Jessie is verhuisd en alles voelt verkeerd: haar nieuwe kakschool, haar nieuwe huis, haar nieuwe stiefmoeder en haar arrogante stiefbroer. En ze mist haar overleden moeder.
Dan krijgt Jessie een mail van een jongen die zich Iemand-Niemand noemt. Ze mag alles aan hem vragen: welke meiden ze moet vermijden, wie haar vrienden zouden kunnen worden en waarom ze beter geen vega-burgers uit de kantine kan eten.
Al snel wordt Iemand-Niemand Jessies reddingsboei. Maar wie op school is toch deze mysterieuze jongen?

Jessie vindt het helemaal niks dat ze met haar vader naar L.A. verhuisd. Niet alleen omdat ze niets moet hebben van haar nieuwe stiefmoeder, of omdat ze er vreselijk tegenop ziet om op een andere school te beginnen, ze vindt het vooral erg dat ze haar moeder moet missen die overleden is. Wanneer ze net op haar nieuwe school is begonnen, krijgt ze een e-mail van iemand die zicht Iemand-Niemand noemt. Deze persoon wil haar persoonlijke guide zijn op haar nieuwe school. Ze kan hem alles vragen en vertellen, waarbij IM tips geeft. De tips van IM blijken nuttig te zijn en al snel vraagt ze zich af wie deze mysterieuze jongen is. Wie ziet haar telkens door de school lopen, van wie zij niet weet dat het IM is? En hoe kan ze hierachter komen?

Een verhaal met mysterieuze e-mailtjes en chatberichtjes, ik ben er dol op. Het was dan ook niet heel verrassend dat ik eigenlijk vanaf bladzijde één in dit verhaal zat. Sowieso is het boeiend om al deze berichtjes te lezen, maar daarnaast is het ook spannend voor Jessie dat ze haar leven zo goed als opnieuw moet beginnen. Ze moet nieuwe vrienden maken, een partner kiezen bij een schoolopdracht, ze leert jongens kennen die interessant blijken te zijn en probeert zo goed mogelijk in te blenden. Natuurlijk is ze ook het doelwit voor vervelende pestkoppen, maar dankzij IM probeert ze hier zo goed mogelijk mee om te gaan. Het is niet normaal hoe snel ik door dit verhaal racete. Ik denk dat dat mede komt door de e-mailtjes en tekstberichten die er tussendoor op de bladzijde staan. Dat vind ik altijd prettige onderbrekingen, waardoor je lekker snel kan doorlezen. De hoofdstukken zijn vlot en totaal niet langdradig, wat ik echt perfect vind aan een boek. Dan krijg je al snel het scenario van nog één hoofdstuk lezen, o nee – toch nog eentje extra dan, omdat ze zo kort zijn! Ik denk dat Vertel me drie dingen, waarin de hoofdpersoon Jessie telkens drie dingen opbiecht over haar leven aan Iemand Niemand, een ontzettend leuk boek is voor tieners. Maar zelfs ik, met mijn 21 jaar, heb genoten van dit verhaal. Ik kan het boek dan ook zeker aanraden!

Vertel me drie dingenTitel: Vertel me drie dingen
Auteur: Julie Buxbaum
Verschenen: 5 april 2016