Uitverkoren Titel: Uitverkoren (Huis van de nacht #3)
Auteur: P.C Cast, Kristin Cast
Verschenen: maart 2008
Pagina’s: 286
Uitgever: Boekerij
Originele titel: Chosen

Zoey Redbird, leider van de Duistere Dochter, komt erachter dat niet alles is wat het lijkt in het Huis van de Nacht. Niet alleen heeft ze haar handen vol aan haar beste vriendin Stevie Rae, die recentelijk een ondode is geworden en in een ware demon dreigt te veranderen, ze moet dit ook nog voor de rest van de school verborgen houden. Als ze ontdekt dat haar mentor Neferet verantwoordelijk is voor de transformatie van Stevie Rae, heeft ze de hulp nodig van haar rivale Aphrodite om het groeiende aantal ondoden te beperken. En als de lichamen van twee docenten worden gevonden, lijkt iedereen verdacht.

Let op: dit betreft deel 3 van de Huis van de nacht-serie. Klik hier voor de recensie van deel 2, Verraden.

Zoey zit pas kort in het huis, maar is nu al overspoeld door geheimen en obstakels. Terwijl zij leider is geworden van de Duistere Dochter moet ze de rituelen voor gaan bereiden. Daarnaast zit ze nog te kampen met haar geheim over Stevie Rae, wie kan ze in vertrouwen nemen om haar te helpen? En om alles nog erger te maken heeft ze het “vriendjesprobleem”. Kiest ze nou hem, hem of toch hem? Ook komt Zoey haar verjaardag eraan, wat alles nog even erger lijkt te maken. Zoey is van plan om tegen Neferet te gaan strijden, maar lukt dit wel in haar eentje?

‘Uitverkoren leest makkelijk weg’

Uitverkoren is het derde deel van de serie. Uitverkoren leest heerlijk makkelijk weg en heb je zo binnen één dag uitgelezen. Zoey vind ik een erg grappig personage. Ze is lekker simpel en eigenlijk een erg standaard puber. De problemen rondom de “vampier kwestie” maken het interessant en erg leuk. Het is een jong meisje dat haar gevoelens begint te leren kennen. Het verhaal laat een sterke vriendschap zien, waar ook zo nu en dan de breuken in kunnen zitten. Het is realistisch verhaal waar de fantasytintjes constant doorheen komen dwalen. Het boek is heerlijk om te lezen. Een typische Young Adult van deze tijd. Dat het boek over vampieren gaat maakt het niet minder saai. Cast weet het verhaal zo te schrijven dat het lekker leest én origineel genoeg is. De vampieren in dit boek zijn allemaal nét even wat anders dat je gewend bent. Zeker een aanrader voor de fantasy en YA fans. Maar vooral een aanrader voor de fans die dol zijn op boeken met vampieren erin.

Meer recensies lezen van de boeken van P.C. Cast & Kristin Cast? Klik dan hier.