Boekrecensies,  Thriller

Auteur: S.J. Watson
Verschenen: februari 2015
Pagina’s: 398
Uitgever: Ambo Anthos
Oorspronkelijke titel:
Second life

In Tweede leven van SJ Watson wordt Julia geconfronteerd met de gewelddadige dood van haar zusje Kate in Parijs. Van Kates huisgenote en beste vriendin hoort ze over het dubbelleven dat Kate leidde. Wanneer Julia dit tweede leven van haar zusje onderzoekt, ontmoet ze de charmante en mysterieuze Lukas. Julia’s zoektocht wordt steeds obsessiever en ze belandt in een levensgevaarlijke wereld.

Mening over Tweede leven

Na een heleboel romans, chicklits en Young Adults was ik toe aan een thriller. In een aantal dagen las ik Tweede leven van S.J. Watson uit. Het verhaal gaat over de succesvolle, Londense fotograaf Julia die getrouwd is met chirurg Hugh. Samen zorgen ze voor Connor, de zoon van haar zus Kate. Op een gegeven moment krijgt Julia een telefoontje dat haar zus Kate iets ernstigs overkomen is. Ze is vermoord in Parijs. De politie laat weinig van het onderzoek horen en Julia kan daar niet tegen. Ze gaat zelf op onderzoek uit. Kate leidde een uitbundig leven. Ze ging op stap, maar ze had ook een interessant leven op internet. Via een chatroom sprak ze af met verschillende mannen. Via Kates huisgenoot Anna komt ze hier achter. Door Anna leert ze Kate op een heel andere manier kennen. Julia kan het leven van haar zus niet loslaten en gaat de chatroom in waar Kate vaker chatte. Daar ontmoet ze Lukas en hij wil haar helpen met zoeken naar mannen waar Kate wel eens contact mee had.

Tijdens het lezen word je steeds op het verkeerde been gezet. Dit maakt het erg spannend. Ook is het boek lekker leesbaar. S.J. Watson heeft een fijne schrijfstijl. Op een gegeven moment had ik door hoe de vork in de steel zat, en dat was erg jammer. Daardoor was het plot niet meer verrassend. Als je niet door hebt hoe het zal gaan eindigen, zal het plot echt onwijs verrassend voor je zijn. Misschien heb ik al te veel boeken gelezen en dat ik zulke dingen te snel oppik.

Julia lijkt in het begin van het verhaal een krachtig personage, maar later in het verhaal verandert ze in een totaal onbegrijpelijke vrouw die rare beslissingen neemt die het karakter normaal niet zou nemen. Ze gaat heel naïef de online wereld in en het lijkt alsof ze haar man en haar zoon vergeet. Je hebt wel eens zo’n persoon die je niet mag in een boek. Dat was Julia voor mij. Ze leek me een heel aardige vrouw, maar ze doet rare dingen en het klopt gewoon niet. Naarmate het verhaal vordert, kom je niet alleen dingen te weten over het leven van Kate, maar ook over het verleden van Julia en Marcus. Deze verhaallijn is heel interessant, maar ik vind hem niet zo goed uitgewerkt. Als je leest over haar verleden, wordt dat negen van de tien keer zo geïntroduceerd dat ze terugdenkt aan die periode, maar dat wordt dan ook zo beschreven. Ik snap dat Watson informatie moet geven over haar verleden, maar het gebeurt steeds op dezelfde manier: Ik denk aan Marcus. Of: Ik denk aan mijn foto, Marcus in de spiegel.

Ik heb het boek vlot uitgelezen en de schrijfstijl van Watson is fijn, maar ik stuitte toch nog op een aantal dingen die niet helemaal geloofwaardig waren, zoals de naïviteit van Julia en de terugblikken naar haar verleden. Jammer!