the glittering court

The Glittering Court – Richelle Mead

The Glittering Court is het nieuwste boek van Richelle Mead. Alleen de omslag vind ik al ontzettend geweldig! Benieuwd of de inhoud net zo geweldig is?

Adelaide moet trouwen om te voorkomen dat haar familie in geldproblemen raakt. Ten einde raad neemt ze de plaats in van een dienstmeisje dat is uitgekozen voor The Glittering Court, een bedrijf dat meisjes van lage komaf een stoomcursus geeft tot nette jongedame. Adelaide laat alles achter zich, zelfs haar naam. De kans op ontdekking is levensgroot. Maar ze heeft alles over voor een kans om controle te krijgen over haar eigen leven…

Mening over The Glittering Court

The Glittering Court is het nieuwste boek van Richelle Mead dat onlangs verschenen is in Nederland. Ik ben een enorme fan van Richelle Mead haar boeken en kon daarom echt niet wachten om te beginnen in The Glittering Court! Helaas waren niet alle recensies even lovend, iets dat mede komt doordat er op de voorkant stond dat het geweldig zou zijn voor de fans van De Selectie. Niet heel verrassend dus dat veel mensen het met elkaar gingen vergelijken. Natuurlijk, het lijkt ook wel een klein beetje op elkaar. Maar vergelijken moet je zeker niet doen bij boeken, al helemaal niet bij young adults. Al is dat misschien ook wel alleen mijn persoonlijke mening. Waar ik normaal gesproken gewend ben om wat gekke wezens tegen te komen in Richelle Mead haar verhalen, is dat nu (nog) niet het geval. Adelaide is de hoofdpersoon in het boek en is het rijke meisje uit dat grote geweldige huis. Ze moet trouwen met een man, die zij zelf amper kent en overigens nog familie van haar is ook, om haar familie te kunnen redden. Haar ouders leven niet meer en het geld van de familie raakt aardig op. Adelaide ziet dit echter niet zitten en pakt direct de kans wanneer zij kan ontsnappen van de gehele situatie. Ineens vertrekt ze naar een ander land én moet zij zich voordoen als iemand die nooit rijk is geweest.

‘Ik ben nog steeds gek op de schrijfstijl van Richelle Mead en kon the Glittering Court dan ook goed waarderen’

Oké, eerlijk is eerlijk. De hele situatie lijkt een klein beetje op De Selectie. Adelaide wordt opgeleid tot een nette dame die weet hoe zij zich moet gedragen tussen de rijke personen, ook al weet niemand dat zij eigenlijk al rijk is (of was…) Als ze aankomen in het andere land kunnen rijke mannen een bod doen op haar en uiteindelijk met haar trouwen. Blijkbaar heeft ze dit er allemaal voor over om haar oude leventje te verlaten.
Het hele idee is een beetje gek. Waarom zou je je hele familie verlaten, alleen maar omdat je moet trouwen met iemand. De hele beslissing is natuurlijk ontzettend overdreven, maar dit maakt het boek dan ook een stuk leuker om te lezen. Ik zeg dit niet vaak, maar ik denk dat het boek wel iets ingekort had kunnen worden. Sommige stukjes waren niet helemaal nodig en maakte het boek net wat trager dan nodig was. Iets wat ik niet helemaal gewend ben van Richelle Mead.
Uiteindelijk heb ik zeker genoten van het boek. Ik ben nog steeds gek op de schrijfstijl van Richelle Mead en kon dit boek dan ook goed waarderen. Misschien is het niet haar allerbeste boek, mede door een beetje de naïeve en soms trage opzet van het boek. Mocht je een fan zijn van haar boeken, dan moet je deze zeker niet overslaan. Een hoogtepuntje is het niet, maar vermakelijk is het zeker.

Meer recensies lezen van de boeken van Richelle Mead? Klik dan hier.

Glittering Court

Titel: The Glittering Court