SweetSixteen
Adorable Bookclub,  Boekrecensies,  Jeugd

#SweetSixteen – Marlies Slegers

In een wereld van Social Influencers, Vloggers en Instagrammers is dit een heel relevant boek. De omschrijving maakte Sanne, van de Adorable Bookclub, meteen nieuwsgierig. Een jonge influencer wiens leven op z’n kop komt te staan… Actueel en realistisch, kom maar op!

Waar gaat #SweetSixteen over?

Het leven van de 16-jarige Meghan Oliviera is geweldig. Online kennen duizenden fans haar als #SweetSixteen. Meghan filmt en deelt alles wat haar bezighoudt. Dankzij haar sponsors krijgt ze de nieuwste make-up en mag ze naar hippe feestjes. Zij en haar volgers kunnen er geen genoeg van krijgen! Maar na een verkeersongeluk gaat er ineens van alles mis. Niet al haar volgers blijken het beste met haar voor te hebben en ook haar eigen vrienden blijken niet te zijn wie ze dacht. Meghan raakt de regie kwijt en weet niet meer wie ze kan vertrouwen. Maar stoppen met vloggen is geen optie…

Underpromise en overdeliver, is wat ik altijd zeg. Dit boek deed het andersom. De tekst op de achterflap maakte me enorm nieuwsgierig, maar in een novelle van minder dan 100 pagina’s kan een verhaal met zo’n actueel thema en de elementen van een thriller niet goed uitgewerkt worden. Persoonlijk vond ik de personages slecht neergezet en waren de verhaallijnen onaf of onvoldoende uitgelegd.

‘#SweetSixteen laat de gevolgen van social media goed zien’

Ik heb getwijfeld over deze recensie, want ik zie in dat mijn veertienjarige zelf dit boek wellicht leuk had gevonden. Maar voor mensen die een paar jaar ouder zijn dan dat, raad ik dit boek niet aan.
Wat ik wel een positief punt vind aan dit boek, is dat het de gevolgen van social media goed laat zien. Als je alles online zet, weten mensen ook alles. Als je alleen perfectie online zet, krijgen mensen het verkeerde idee over je leven. Je richt een spotlight op jezelf waarin iedereen je goed kan zien – en wellicht meer van je wil dan jij van hen.

Heb je zin in een korte read (ik las het boek uit in een uur) en een kijkje in het leven van een jonge influencer, dan is dit wellicht een leuk boek voor je. Heb je een kind dat je wilt waarschuwen voor de gevolgen van Social Media – dan is #SweetSixteen het perfecte cadeau.

Meer recensies lezen van de boeken van Marlies Slegers? Klik dan hier.

Mermaid

Titel: #SweetSixteen