Adorable Bookclub,  Boekrecensies,  Young adult

Slaves (Raven #1) – Miriam Borgermans

slaves-raven-1
Femke, van de Adorable Bookclub, las het boek Slaves van Miriam Borgermans. Het boek is het eerste deel in een nieuwe Young Adult serie. Wat vindt Femke van dit boek en is hij de moeite waard?

Het jaar 2558. Raven is een opstandige laatstejaarsleerlinge aan een Delicatus Slavenschool. Delicatusslaven leven niet lang. Hun einde is meestal gruwelijk. Raven is voorbestemd om te worden overgeleverd aan de willekeur van haar toekomstige meester. Als ze aan de machtige Genoot Ghassan Aboud wordt verkocht, lijkt ze aan haar lot te kunnen ontsnappen. Tot Ghassan wordt vermoord en Raven als schuldige wordt aangewezen. Raven belandt in een wespennest van intriges, waarin ze alles op alles moet zetten om te overleven.

Slaves speelt zich af in de toekomst. In het jaar 2558 om precies te zijn. We volgen Raven, een meisje dat in haar laatste jaar van de Delicatus Slavenschool zit. In de toekomst worden mensen namelijk opgeleid tot en verkocht als slaven aan de rijke Genoten. Raven wordt verkocht aan de machtige Genoot Ghassan Aboud. Al snel blijkt Ghassan te zijn vermoord en Raven wordt aangewezen als de schuldige. Raven is vastbesloten haar naam te zuiveren en raakt verstrikt in een gevaarlijk machtsspel.
Het boek leest heel fijn. Ik ben er echt doorheen gevlogen. Dit komt doordat het op een hele filmische manier is geschreven. Er worden veel acties en dialogen beschreven en minder details en beschrijvingen van personages. Hier moest ik in het begin wel even aan wennen, maar daarna zat ik helemaal in het verhaal. Ik kon heel goed meeleven met Raven en haar vrienden en wat zij meemaken in de toekomst die Miriam Borgermans heeft geschapen. Wel vond ik het jammer dat er minder aandacht werd geschonken aan details over de wereld van Raven. Soms voelde het boek een beetje gehaast.

‘Ik ben echt door dit boek heen gevlogen’

Het is duidelijk dat dit boek het eerste deel is van een serie, want er werd voor mijn gevoel een opzetje gemaakt naar wat er allemaal nog gaat gebeuren in de rest van de boeken. Er werd spanning opgebouwd en het boek eindigt met een open einde.
De hoofdstukken worden afgewisseld met kleine berichtjes van de geheimzinnige S, die duidelijk meer weet van Raven en wie Ghassan heeft vermoord.
Ook staan er boven elk hoofdstuk quotes die in beslag zijn genomen door de heersende overheid. Dit gaf een extra dimensie aan het boek en zo kreeg je ook een idee van de samenleving in het jaar 2558.
Als je op zoek bent naar een boek met mooie beschrijvingen en veel details, zou ik dit boek overslaan, maar wil je een verhaal vol spanning, intriges en actie, dan zou ik Slaves zeker aanraden!