UP – Myrthe van der Meer

UPTitel: Up
Auteur: Myrthe van der Meer
Verschenen: februari 2015
Pagina’s: 330
Uitgever: The House of Books

Emma is jong, getalenteerd, bevlogen en ze heeft levenslang… de levenslange diagnose manisch depressief. Als Emma vol goede moed naar het laatste gesprek met haar psychiater gaat, gebeuren er een aantal dingen die ze niet helemaal had voorzien; haar psychiater is verdwenen, de vervanger weet niets van een eindgesprek en voor het einde van de dag is ze opgenomen op de paaz. Alweer.
Terwijl Emma op zoek gaat naar een verklaring, raakt ze langzaam maar zeker verstrikt in de wonderlijke wereld van pillen, psychiaters en patiënten. Hoeveel last mag je als psychiatrisch patiënt je omgeving bezorgen? Waar loopt de grens tussen problemen bespreken en anderen ermee chanteren?

Mening over UP

Waar ik de recensie van PAAZ mee eindigde, is eindelijk in vervulling gegaan. Toen ik PAAZ uit had, vond ik vooral dat het verhaal langer had moeten duren. Toen vorig jaar bekend werd dat Up uit zou komen was ik dan ook ontzettend blij. Het verhaal van Emma zou nog langer duren!
Up heeft een ontzettend vlot tempo, waar je bij Paaz even in moet komen, heeft Up dat helemaal niet. Omdat je weet hoe Emma is en hoe het werkt, stort je meteen weer in het leven van de Paaz en lijkt het net alsof je nooit gestopt bent met lezen. Emma is weer precies hetzelfde. Dezelfde grappige Emma, terwijl het eigenlijk toch zo serieus is. Van der Meer heeft zo’n eigen schrijfstijl, de serieuze onderwerpen pakt ze zo luchtig aan dat het eigenlijk niet zo serieus meer voelt.

Ik vond Up echt geweldig, je vliegt door het verhaal heen en voor je het weet heb je het boek al weer uit. Eenmaal begonnen, wil je ook niet meer stoppen. Ik begon er mee op een avond en moest vrij veel moeite doen om hem weg te leggen ergens in de nacht. De ochtend daarna stond ik er meteen weer mee op. Up bij het ontbijt. Voor ik het wist was het boek uit. Daarnaast vind ik het verhaal ook erg origineel, nog nooit heb ik dit onderwerp gelezen op deze manier. Up weet je hierdoor gewoon te pakken en laat je maar moeilijk los. Zelfs nadat ik het boek uit had, dacht ik nog steeds aan Emma en de Paaz.

Het boek is gewoon perfect leesvoer. Vooral voor de lezers die even zin hebben om iets anders te lezen dan de gewoonlijke boeken, maar een onderwerp zoals dit niet altijd goed begrijpen of net iets te serieus vinden. Op deze manier lees je toch een wat serieuzer boek, maar is het een stuk makkelijker te lezen. Een prima boek voor de gemiddelde lezer dus, maar ook zeker voor de lezers die vaak een wat hoger niveau lezen.

Ik ben fan van Myrthe haar schrijfstijl en kan niet wachten op meer!

Meer recensies lezen van de boeken van Myrthe van der Meer? Klik dan hier.