Tegenlicht – Esther Verhoef

Tegenlicht Titel: Tegenlicht
Auteur: Esther Verhoef
Verschenen: januari 2013
Pagina’s: 576
Uitgever: Anthos

Vera Zagt heeft het niet gemakkelijk gehad als kind. Als volwassene heeft Vera nog altijd een beschadigd zelfbeeld. Ze is inmiddels twintig jaar samen met Lucien Reinders, een succesvol ondernemer. Haar huwelijk, haar werk als dierenfotografe en haar huis – ‘t Fort – zijn de drie wankele pijlers waarop haar leven steunt. Wanneer de relatie met Lucien onder druk komt te staan, raakt Vera in paniek en vlucht in een buitenechtelijke verhouding. Dan gebeuren er meer dingen waardoor ze langzaam maar zeker de controle verliest. Vera zal zich moeten losmaken van haar traumatische ervaringen en haar zorgvuldig opgebouwde muren moeten afbreken. Vera moet leren leven en vertrouwen krijgen. Maar is het daarvoor niet te laat?

Mening over Tegenlicht

Tegenlicht is de eerste roman van Esther Verhoef. Dit keer geen spannende psychologische thriller, maar een heftig boek over de 38- jarige Vera die in haar jeugd gepest en verwaarloosd is. In het eerste deel van het boek wisselen het heden en de verschrikkelijke jeugd van Vera zich af in korte hoofdstukken. Tegenlicht is een behoorlijk dik boek, maar door de korte hoofdstukken en de fijne schrijfstijl van Verhoef, vlieg je door het boek heen. In de hoofdstukken over haar jeugd lees je hoe Vera gepest wordt op school, haar moeder bezoekt in de psychiatrische inrichting en hoe haar vader geen aandacht besteed aan zijn kind. In de hoofdstukken die zich in het heden afspelen, lees je wat voor invloed die gebeurtenissen hebben op een volwassene.

Dit keer geen doodslag en moord voor Verhoef, maar een  zwaar boek over de psyche van een mens. Zoals we gewend zijn van Verhoef is haar schrijfstijl in dit boek kort en bondig. Je weet waar je aan toe bent. Het boek leest lekker, maar het onderwerp van Tegenlicht is voor mij iets te zwaar. Een kind dat wordt opgevoed door haar oma omdat haar moeder in een gesticht zit en haar vader zich liever op zijn baan en zijn hobby richt. Niet alleen in Vera’s jeugd is haar leven zwaar, ook in het heden stapelen de ellendige gebeurtenissen zich op.

Tegenlicht is een meeslepend en indrukwekkend boek over de verknipte persoonlijkheid van Vera. Verhoef weet je helemaal in het verhaal te trekken, wat mij betreft een van de belangrijkste eigenschappen van een schrijver. Dit boek moet je niet lezen als je een lekker luchtig boek voor op vakantie wil lezen. Het is de harde realiteit over pesten, gebrek aan een warm thuis en de dood.

Meer recensies lezen van de boeken van Esther Verhoef? Klik dan hier.