Smiley – Lotte Boot

Smiley - Lotte Boot Titel: Smiley
Auteur: Lotte Boot
Verschenen: 18 oktober 2013
Pagina’s: 240
Uitgever: Bertram + De Leeuw uitgevers

De Mexicaanse Julia is veertien als ze verliefd wordt op Dante, een lokale bendeleider van de StreetMaffia, de meest beruchte latinogang van Amerika. Bij haar homeboys en homegirls vindt Julia de familie die ze nooit heeft gehad. Lid van de gang ben je voor het leven, maar wanneer het geweld meedogenlozer wordt, wil ze eruit. Julia besluit informant te worden voor de FBI. Tot ze onverwachts zwanger raakt, en haar dubbelrol tot een gevaarlijke confrontatie leidt.

Mening over Smiley

Laat ik maar met de deur in huis vallen. Smiley is een ontzettend krachtig en ontroerend verhaal over een straatbende in Amerika. Toen ik las dat het over een veertienjarige meisje ging vond ik het wat ongeloofwaardig, toen ik het begon te lezen zag ik echter alles voor me. Lotte Boot weet dit verhaal zo te brengen dat je er naast staat. Je wil Julia helpen, maar het kan niet. Iets wat ontzettend frustrerend is.

Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurd verhaal in Amerika. Lotte Boot is een journalist en heeft onderzoek gedaan naar dit verhaal, waardoor het nog echter wordt dan je zou denken. Dit is geen verhaal met happy moments, maar de echte zware wereld zoals wij die niet kennen. Je stapt samen met Julia langzaam in de wereld, je verkent met Julia die wereld en uiteindelijk wil je niets liever dan weer uit de wereld stappen.

Toen ik dit boek dichtsloeg spookte er van alles door mijn hoofd heen. Ik was geschrokken dat het er echt zo aan toe gaat. Normaal gesproken zie je dit alleen in films. Het verhaal maakte zelfs zo veel in mij los dat ik dingen op internet ben gaan zoeken. Vooral over de zaak waar Smiley over gaat. (De journalist kwam in mij los!)
Ik ben echt heel enthousiast over dit verhaal. Het is geen leuk verhaal, je gaat niet lachen en het zal je niet vrolijk maken, maar wauw. Wat een schrijfstijl en wat een emotioneel en prachtig verhaal was dit.

Dat de hoofdpersoon zo jong was stoorde mij helemaal niet. Alles wat er omheen gebeurt en hoe Julia denkt is veel interessanter. Zeker een aanrader voor iedereen. Ik kan niets anders zeggen dan dat ik echt ontzettend hard hoop dat Lotte nog een keer zo’n boek zal schrijven.