Nachtzwemmen - Lucy Clarke Titel: Nachtzwemmen
Auteur: Lucy Clarke
Verschenen: 2013
Pagina’s: 318
Uitgever: A.W. Bruna
Oorspronkelijke titel: The Sea Sisters

Katies wereld stort in als ze het nieuws hoort dat haar eigenwijze, avontuurlijke zusje onder aan een klif op Bali dood is aangetroffen. Volgens de politie is Mia gesprongen en gaat het om zelfmoord. Katie weigert te geloven dat haar zus dit heeft gedaan. Ze besluit haar overzichtelijke en veilige leventje in Londen achter zich te laten om op wereldreis te gaan, op zoek naar de waarheid. Met alleen het dagboek van Mia als leidraad beleeft Katie de laatste maanden van haar zus’ leven – bladzijde voor bladzijde, van bestemming naar bestemming. En langzaam maar zeker ontrafelt ze het mysterie rondom de dood van haar zus.

Mening over Nachtzwemmen

Katie gelooft niet dat Mia zelfmoord heeft gepleegd. Wat deed Mia eigenlijk op Bali? Dit lag toch helemaal niet op de route die ze had uitgestippeld? Wat is er precies gebeurd? Honderden vragen spoken door Katies hoofd. Hoe heeft het zover kunnen komen?

Een mooi aspect aan het boek vind ik dat de hoofdstukken zijn afgewisseld tussen Katie en Mia. De hoofdstukken springen van heden naar verleden en dat houdt de spanning er goed in. De plaats waar ze zich bevinden, loopt iedere keer gelijk. Hierdoor komt alles op het einde samen en daar wordt ook echt naartoe gewerkt. Alles is gedetailleerd beschreven waardoor er een goed beeld in je hoofd ontstaat van de situatie. Verder vind ik de schrijfstijl van Clarke erg mooi. Ze gebruikt creatieve zinnen zoals: ‘Het was alsof ze Mia’s borst openbrak, de botten en het vlees openklapte en recht in haar hart keek’. Ik heb het in een ruk uitgelezen omdat het spannend was. Je wil weten wat er nu precies is gebeurd.

Nachtzwemmen is een psychologische roman en ik heb genoten van ieder woord. Wat een fijne schrijfstijl en een spannend verhaal. Een aanrader wat mij betreft!