Boekrecensies, Roman

De lege stad – Simone van der Vlugt

Titel: De lege stad
Auteur: Simone van der Vlugt
Verschenen: april 2015
Pagina’s: 304
Uitgever: Ambo Anthos

Op 14 mei 1940 wordt Rotterdam getroffen door het zwaarste bombardement dat Nederland ooit heeft gekend. Voor de pasgetrouwde Katja betekent dit het einde van haar onbezorgde leven. De binnenstad waar ze opgroeide, wordt volledig verwoest en bijna de helft van Katja’s familie komt om. Samen met haar man Daniel neemt ze haar overgebleven broertjes en zusjes in huis. Katja is vastbesloten hen door de oorlog heen te helpen. Maar naarmate het leven grimmiger wordt en iedereen zich gedwongen ziet steeds ingewikkeldere keuzes te maken, wordt het elke dag moeilijker om aan dit voornemen te blijven voldoen.

Het is mei 1940 en de oorlog in Nederland is begonnen. Rotterdam wordt getroffen door een zwaar bombardement zodat Nederland zich over zou geven. Katja is getrouwd met Daniel en woont samen met hem in Rotterdam. Op het moment van de bombardementen komt zij net bij haar ouders vandaan. Rotterdam is hierna nooit meer hetzelfde. Er worden maatregelen tegen de Joden genomen, voedsel wordt een schaarste en Katja zal er alles voor doen om de oorlog te overleven.
Simone van der Vlugt weet weer een strak roman neer te zetten, deze keer over de Tweede Wereldoorlog. Passender kon het natuurlijk ook niet met de 70 jaar geleden. Katja is een personage die ik erg herkenbaar vond als ik kijk naar haar andere boeken. Ze is dapper, liefdevol en heeft veel over voor haar familie. In mijn ogen was het een prachtige sterke vrouw die in de bloei van haar leven was. Simone weet elk onderdeel van de Tweede Wereldoorlog stuk voor stuk in haar boeken te brengen. Geen enkel stukje wordt overgelaten, al wordt alles natuurlijk wel iets meer betrokken op Rotterdam. Ik denk dat het boek daarom ook erg leuk om te lezen is voor mensen die uit Rotterdam en omgeving komen. Voor mij waren veel straten en gebouwen niet zo bekend, maar ik weet zeker dat mensen die daar vandaan komen direct een beeld hebben bij het boek, ook al zijn de meeste gebouwen natuurlijk gebombardeerd in de oorlog.
Simone weet alles zo in haar boek te stoppen dat het soms misschien iets te ongeloofwaardig wordt. Alles wat er in de oorlog kon gebeuren, gebeurd ook bij Katja. Niet logisch, maar ook niet vervelend om te lezen. Vooral als je niet heel erg bekend bent met de Tweede wereldoorlog en niet al te diep in deze verhalen wil springen, is het verhaal van Simone een goede uitkomst voor je. Het brengt het verhaal van vele mensen die de oorlog hebben meegemaakt, en dat allemaal in één persoon gestopt. Volgens mij zitten er vrij weinig onjuistheden in het boek, waardoor ik het boek erg sterk vond overkomen. Het is zeker niet een van haar beste boeken, maar het boek zou ik ook weer niet laten liggen. Heerlijk om te lezen en door de heerlijke herkenbare schrijfstijl van Van der Vlugt vlieg je zo door het boek heen.

Rating: 3.5/5