De erfenis van meneer IsakowitzTitel: De erfenis van meneer Isakowitz
Auteur: Danny Wattin
Verschenen: 21 oktober 2014
Pagina’s: 208
Uitgever: Querido’s Uitgeverij
Originele titel: Herr Isakowitz skatt

De Joodse familie Isakowitz leeft in Stockholm. Deze tak van de familie kwam ooit in Zweden terecht toen ze uit Duitsland vluchtten voor de nazi’s. Veel praat de grootvader niet over zijn verleden, maar dit vertelt hij wel: voordat hij naar het concentratiekamp werd afgevoerd, heeft zijn grootvader een schat begraven in de achtertuin. De volgende generaties hebben nooit veel aandacht besteed aan het verhaal, maar de jongste telg vindt dat ze de schat moeten gaan ophalen in wat nu Polen is. Wat volgt is een roadtrip van grootvader, vader en zoon Isakowitz.

Mening over De erfenis van meneer Isakowitz

Grootvader, zoon en kleinkind beginnen een reis richting Polen. De familie Wattin, officieel Isakowitz, heeft besloten om ‘de schat’ van de familie op te gaan halen. Het verhaal wordt vanuit de ik-persoon geschreven. Een vijfdaagse reis, dat is de planning die hij heeft. Het hele plan begint eigenlijk door zijn eigen zoon, waarna zijn eigen vader aanschuift bij het idee. Met de auto onderweg en een groot verleden van de familie gaan ze vanuit Zweden richting Polen.
Het boek is ontzettend bijzonder beschreven. Danny Wattin schrijft dit verhaal vanuit zichzelf. Het hele boek door lees je de reis richting Polen wat een aantal hilarische momenten oplevert. De relatie tussen grootvader en zoon is niet al te best en ze kunnen ontzettend op elkaar lopen vitten. Juist dat, geeft een grappig effect. Veel dingen zijn erg herkenbaar en de momenten met het kleinkind tussendoor maken het nog grappiger.

Danny heeft een hoop interviews gehouden met zijn familieleden, familieleden die allemaal naar Zweden zijn gevlucht tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zijn familie is een Joodse familie die niet meer in Duitsland kon wonen. Elk familielid heeft elk op zich een eigen verhaal. Al die verhalen kom je stukje bij beetje te weten in het boek. Tussen de reis door lees je telkens stukjes van de interviews die hij heeft opgenomen. Danny neemt je keer op keer mee terug in de tijd en dan weer terug naar het heden, iets wat totaal niet vervelend is om te lezen. Juist door deze manier lees je het verhaal ontzettend snel en heb je hem zo uit.
De stukjes over zijn familie zijn heel interessant om te lezen. Naast dat je veel te weten komt over de reden waarom de familie naar Zweden is gevlucht, kom je ook veel te weten over de Tweede wereldoorlog in Zweden. Hier wordt vrij weinig over geleerd en er is ook weinig over te lezen in de boeken. Danny Wattin maakt een serieus onderwerp toegankelijk en beschrijft het nog op een grappige manier ook.

Hij weet je het hele boek door goed vast te houden. Je wil niets liever dan weten wat ze gaan vinden in Polen, maar ook wil je de geschiedenis van zijn familie graag te weten te komen.
Een kort boekje, dat je zo uit hebt, maar wat zéker de moeite waard is om te lezen! Danny heeft een geweldige schrijfstijl wat erg makkelijk te lezen is. Daarnaast leer je ook nog eens een hoop door zijn boek.

De erfenis van meneer Isakowitz is echt een aanrader!

Rating: 3.5/5