Alles wat er was – Hanna Bervoets

Alles wat er was - Hanna Bervoets Titel: Alles wat er was
Auteur: Hanna Bervoets
Verschenen: januari 2013
Pagina’s: 256
Uitgever: Atlas Contact

Acht mensen komen op een zondag in een schoolgebouw samen voor de opnamen van een wetenschapsprogramma. Maar die worden nooit gemaakt. Want plotseling klinkt er een knal. Op bevel van de autoriteiten gaan ramen, deuren en gordijnen dicht. En ze blijven dicht. Eerst dagen, dan weken. Door de ogen van tv-redactrice Merel zien we hoe de groep probeert zich staande te houden in een nieuwe wereld. Een wereld van duisternis en isolatie. Van slapen op een gymmat en tien korrels rijst per dag. Naarmate de voedselvoor raden verder slinken, lopen de spanningen tussen de schoolbewoners steeds hoger op. Als alles wat er was er niet meer is, wat is dan nog de waarde van liefde, loyaliteit en vriendschap?

Mening over Alles wat er was

Alles wat er was, de derde roman van Hanna Bervoets, is een boek over hoe individuen worden ingesloten in een school. Wat doen mensen om te overleven in extreme situaties? Een soort Expeditie Robinson, maar dan in een schoolgebouw. Acht mensen komen op een zondag bij elkaar in een school om opnames te maken voor een een tv-programma over slimme kinderen. Voordat de opnames beginnen, klinkt er een oorverdovende knal. Het einde van de wereld?

Er is geen internetverbinding meer, geen elektriciteit, buiten hangt een dikke mist. Meester Kasper, leerling en tevens slimme leerling Joeri, zijn moeder Natalie, conciërge Kaylem en tv-producenten Merel (de verteller in het verhaal), Leo, Lot en Barry. Je begint met lezen als ze al meer dan negentig dagen in het schoolgebouw zijn. Als het ware spring je er midden in. Later komen er flashbacks naar het begin; naar de dag van de knal en daarna. Op den duur leven zee van tien korrels rijst en  twee pastavlinders per dag. Joeri breekt zijn arm en de gevolgen zijn niet te overzien…

Bervoets’ schrijfstijl leest erg prettig. Haar zinnen zijn recht voor z’n raap. Ze vergelijkt situaties met het dagelijks leven ‘voor de knal’, wat erg herkenbaar is. In het boek gebeuren heftige dingen, maar hierdoor wordt de sfeer niet deprimerend. Wel benauwend. Het boek las erg prettig door de fijne schrijfstijl en het spannende verhaal.