Rode Koningin – Victoria Aveyard

Rode Koningin
Het boek Rode Koningin stond echt al oneindig lang op mijn ’to be read’ lijst. Toen ik hem laatst binnenkreeg, besloot ik direct om er in te beginnen. Op onder andere Goodreads heb ik veel goeds over het boek gelezen. In deze recensie lees je wat ik er nou écht van vind.

In de wereld van de zeventienjarige Mare Berrens hebben mensen zilver of rood bloed. Mare en haar familie zijn geboren als lage Roden, voorbestemd om de elite van Zilveren te bedienen. Bovendien bezitten de Zilveren bovennatuurlijke krachten, waardoor ze zo sterk zijn als goden. Als haar beste vriend in het leger moet gaan dienen zet Mare alles op alles om zijn vrijheid terug te winnen. Het lukt Mare om toegang te krijgen tot het koninklijk paleis, waar ze oog in oog komt te staan met de koning. Hij ontdekt bij Mare een verborgen gave – een kracht waarover ze niet had kunnen beschikken – haar bloed is immers rood…

In Rode Koningin draait het om de 17-jarige Mare Berrens. Zij heeft rood bloed en behoort daarom tot de ‘normale’ mensen, zij heeft geen bijzondere krachten. Daarnaast moet ze binnenkort het leger in, aangezien ze geen werk of opleiding heeft. Op een avond ontmoet ze een persoon met zilver bloed, die een hogere functie heeft binnen het koninklijk paleis. Hij zorgt ervoor dat ze een goede baan krijgt in het paleis, en op haar allereerste avond komen ze er achter dat Mare geen normale ‘rode’ is. Ze heeft krachten. Maar niemand snapt er iets van: ze heeft rood bloed, en als je rood bloed hebt kun je echt geen krachten hebben.

Je begrijpt dat het verhaal ontzettend spannend in elkaar zit. Je leert Mare goed kennen, waardoor je er achter komt hoe zij als rode leeft en wat nu echt het verschil is tussen rode en zilveren mensen. Er wordt flink de tijd genomen om uitleg te geven over de wereld waarin Mare leeft. Dat vind ik echt heel fijn, maar anderzijds kostte het ontzettend veel tijd om op gang te komen.

‘Het einde van Rode Koningin deed me van mijn stoel blazen’

Er komen veel personages aan bod in Rode Koningin. Ik moest soms even goed nadenken wie nou precies wie was, en wat voor functie diegene had, maar ik moet je eerlijk zeggen dat de personages enorm goed zijn uitgewerkt. Zo heb ik een ontzettende hekel aan een aantal personen gekregen, personen waar ik echt geen sympathie voor kon voelen. Maar er waren ook genoeg personages die ik he-le-maal geweldig vond. Neem kroonprins Cal: ik heb een klein beetje een crush op hem. En ook Mare, als hoofdpersoon, vind ik een heel tof persoon. Ik heb me geen enkel moment aan haar geïrriteerd, dat is toch best bijzonder.

Het einde deed me toch wel van mijn stoel blazen, ik zat echt met een ‘OMG!’ gevoel te lezen en ik at de bladzijdes zowat op, zo snel las ik. De spanning was dan ook erg goed opgebouwd, iets waar je mij heel blij mee maakt. Ben je op zoek naar een goed Young Adult verhaal, met dystopische elementen? Stop met zoeken: dit is hem! Je zult enorm genieten van dit boek, geloof me.

De graces

Titel: Rode koningin
Auteur: Victoria Aveyard