Hooge Nest
Boeken,  Non-Fictie

’t Hooge Nest – Roxane van Iperen

Een waargebeurd verhaal, over twee joodse zussen die in het verzet zaten. Een waargebeurd verhaal over één van de grootste onderduikadressen in Nederland in de oorlog.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bestieren twee joodse zussen – Janny en Lien Brilleslijper – een van de grootste onderduikadressen in Nederland: ’t Hooge Nest, een villa in het Gooi. Terwijl de laatste Joden in Nederland worden opgejaagd gaat het leven van enkele tientallen onderduikers zo goed en kwaad als het ging door, pal onder de neus van NSB-buren. Toch wordt het Nest verraden en de familie Brilleslijper belandt met een van de laatste transporten in Bergen-Belsen, samen met de familie Frank. ’t Hooge Nest is een bloedstollend boek over moed, verraad en menselijke veerkracht.

Eén van de dingen die ik dacht na het uitlezen van dit boek was: je krijgt zó veel hoop bij het lezen van dit verhaal. Constant denk je ‘Ik hoop dat ze niet gepakt worden’, ook al ken je het verloop van het verhaal al. Je hoopt zelfs een klein beetje dat Anne Frank blijft leven. Maar hey, ook daar weet je het einde van. Roxane van Iperen weet dit zo goed neer te zetten. Het laat direct zien hoe het eraan toe ging in de oorlog. Hoop blijven houden, dan komt alles goed. En dat krijg je, door dit boek. Het is dan wel een non-fictie, maar het verhaal leest weg als een roman. Constant moest ik mijzelf er dan ook aan herinneren dat het écht, écht gebeurd was. Dat dit verhaal niet verzonnen is. Dat dit alles gewoon een waargebeurd verhaal is. En wauw wat is dit indrukwekkend.

‘Wauw, wat is dit indrukwekkend!’

In het begin is het even inkomen in het verhaal. Heel even dacht ik nog dat van Iperen voornamelijk feiten ging opsommen. Iets dat interessant is, maar niet als je dit al weet. Hoe verder je kwam in het verhaal, hoe meer ze dit losliet. Af en toe kwamen er wat feitjes tussendoor, maar storend was het zeker niet. Integendeel, ik denk dat het ook wel weer heel goed gedaan is zodat mensen die er niet zo veel vanaf weten ook op de hoogte zijn van de gebeurtenissen buiten deze familie om. Op ongeveer een kwart lijkt het niet eens meer op een non-fictie. Je leeft met de hele familie mee, je krijgt net zoveel hoop als dat zij hadden, en het allerbelangrijkste: je kunt niet meer stoppen met lezen.
Roxane van Iperen weet een prachtig verhaal neer te zetten met ’t Hooge Nest. Een verhaal dat zeker niet vergeten mag worden en dat zij nu geweldig heeft vereeuwigd. En hoe mooi is het, dat zij gewoon in dat huis kan wonen. Een huis vol met geschiedenis, en dat zij nu een mooie plek heeft gegeven in dit boek.

Hooge nest Titel: ’t Hooge Nest
Auteur: Roxane van Iperen
Verschenen: november 2018