Adorable Bookclub,  Boekrecensies

Raak me niet – Laura Kneidl

Al jaren is Sanne van de Adorable Bookclub verzot op verhalen waarin de relatie tussen twee mensen centraal staat en toen ik het genre New Adult ontdekte, heb ik dan ook vele boeken met dit thema verslonden. Dit keer las ze voor de Adorable Bookclub een boek dat volledig in haar straatje past en me urenlang heeft weten te vermaken: Raak me niet van Laura Kneidl.

Waar gaat Raak me niet over?

Raak me. Niet. van Laura Kneidl gaat over de achttienjarige Sage. Op haar verjaardag komt ze aan op de universiteit van Nevada. Ze heeft niets: geen geld, geen huis, geen vrienden. Alleen de droom dat ze opnieuw kan beginnen en kan vergeten wat er thuis in Maine is gebeurd. In Nevada krijgt ze een bijbaantje in een bibliotheek, waar ze haar collega Luca ontmoet. Hij is alles waar Sage bang voor is, met zijn doordringende ogen, tattoos en ruige uiterlijk. Maar Luca is niet wie hij lijkt te zijn en hij laat Sages hart ook op een andere manier sneller kloppen.

Het boek begint rustig en de auteur neemt de tijd om een wereld te schetsen waarin we ons het hele boek zullen begeven. Dit kon ik absoluut waarderen en zorgde ervoor dat ik me echt aanwezig voelde in het verhaal. Direct in het eerste hoofdstuk kwamen er al vragen in me op waarop ik antwoord wilde hebben. Wat is er gebeurd in Maine? Waarom heeft Sage problemen met aanraking? En komt die leuke jongen van de gang nog een keer terug?

Verhalen waarbij personages proberen om te gaan met trauma uit het verleden maar zichzelf vervolgens keihard tegenkomen zijn mijn favoriet. Ik denk omdat het zo menselijk is. We willen allemaal liever vergeten wat voor naars er gebeurt in het leven. We richten ons liever op blije dingen en dus is een boek met zo’n verhaallijn herkenbaar. Wanneer er vervolgens iemand het plot in komt wandelen die alles overhoop schopt, heb je de ingrediënten voor een pakkend boek.

“Ik wilde de situatie nader verkennen. Ik voelde een verlangen in me opkomen dat ik nooit eerder had gevoeld en dat ik ook niet kon verklaren. Misschien was het wel zijn afwezigheid, misschien ook wel de afstand tot Maine, of een soort honger om een normaal leven te kunnen leiden. Ik wist dat het enkel mogelijk was als ik mijn tanden op elkaar beet en de confrontatie met mijn irrationele angsten aanging. Nu was dat makkelijker gezegd dan gedaan. Spinnen vormen ook geen bedreiging voor de mensheid en toch raken honderdduizenden mensen volstrekt in paniek als ze aan de andere kant van de kamer een exemplaar ontdekken.”

Het boek was des te indrukwekkender omdat de psychologie van de personages klopte. Hun verlangens, angsten en doelen waren duidelijk. Dit was niet alleen het geval voor hoofdpersoon Sage, maar ook voor de bijpersonages. Allemaal hadden ze een eigen karakter op zo’n manier dat wanneer ik iets nieuws over ze las, ik alleen maar kon denken: O ja. Logisch. Past bij ze.

Raak me niet heeft me urenlang vermaakt en ik kan niet wachten op het tweede deel!’

Terwijl ik het boek las, wist ik al vrij zeker dat ik het veel sterren zou gaan geven en de enige reden dat ik de vijfde ster heb weggehaald, is omdat ik het op zo’n zeventig procent even langdradig begon te vinden. Het was meer van hetzelfde en hoewel het nog steeds een fijne wereld was om in rond te dwalen, begon ik een beetje ongeduldig te worden omdat er niet écht iets gebeurde. Ik miste op dat moment wat actie en spanning. Natuurlijk kwam die terug, maar wel pas laat.

Raak me. Niet. is zo’n boek waarbij je de laatste paar pagina’s ingaat en denkt: het is bijna afgelopen, maar wat wordt het einde? Welke cliffhanger staat me te wachten? Alles lijkt zo goed te gaan… In een paar pagina’s draait alles om en omdat de auteur het hele boek heeft toegewerkt naar dit moment, waren de reacties van de personages precies juist.

Het boek heeft me urenlang vermaakt en ik kan niet wachten op het tweede deel!

raak me niet

Titel: Raak me niet