Boekrecensies, Jeugd

Titel: De bliksemdief (Percy Jackson en de olympiërs #1)
Auteur: Rick Riordan
Verschenen: juni 2015
Pagina’s: 368
Uitgever: Boekerij
Originele titel: Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief

Echte helden bestaan nog! Stel dat de goden van de Olympus nog bestonden in de 21ste eeuw… Stel dat ze nog steeds mensenkinderen krijgen, helden als Hercules… En stel dat jíj een van die kinderen bent… Griekse mythen en modern avontuur – de meest succesvolle jeugdboekenserie van dit moment. Percy Jackson staat op het punt om van school getrapt te worden. Alweer… En dat is nog maar zijn kleinste zorg. Want hij ontdekt dat hij de nakomeling is van een Griekse god. Als de bliksemschicht van Zeus wordt gestolen hebben Percy en zijn vrienden tien dagen de tijd om zijn onschuld te bewijzen en de oorlog op de Olympus tot bedaren te brengen. Riordan pakt de lezer beet vanaf de eerste pagina en weet een spectaculair avontuur neer te zetten vol Griekse goden, mythologische monsters en een echte held die nu al miljoenen lezers over de gehele wereld weet te boeien.

De boeken van Rick Riordan staan voor veel mensen gelijk aan de boeken van J.K. Rowling: een boek waar veel kinderen mee opgegroeid zijn. De boeken van Rick Riordan heb ik om eerlijk te zijn nog nooit gelezen, en toen ik op vakantie was nam ik het besluit om eindelijk in het eerste boek te beginnen van de Olympiërs serie. Een leuk feitje is dat ik de film al een hele poos geleden had gezien. Die vond ik wel okee. Niet bijzonder, maar ook niet saai. Toch haalde die film me niet over om het boek te lezen.

Het hoofdpersonage in dit boek is, uiteraard, Percy Jackson. Hij is een jongen van 12 jaar oud, maar om eerlijk te zijn merk je daar helemaal niets van! Ik stoor me er dan ook zeker niet van. Percy is regelrecht een probleemkind. Dyslexie, ADHD en hij wordt ook nog eens van zowat iedere school gestuurd. Op het moment dat hij van zijn laatste school wordt gestuurd, gaat Percy naar een kamp toe. Dit kamp blijkt speciaal voor halfgoden te zijn: kinderen van Goden.

Dit boek las heerlijk snel door. Dat is het enige waarvan je merkt dat dit een kinderboek is: het leest extreem makkelijk door. Toen ik eenmaal het boek uit had wilde ik doorlezen, zo spannend vond ik dit boek! Ik kan zeker stellen dat ik Percy Jackson veel leuker vind dan ik van te voren had verwacht. Ik verwachtte meer een kinderboek, maar kreeg uiteindelijk een heel spannend boek!

Ben je dol op boeken waarin Griekse mythologie centraal staat? Dan is de Percy Jackson reeks zeker wat voor jou.