Boekrecensies,  New Adult

Makkelijk - Tammara Webber Titel: Makkelijk
Auteur: Tammara Webber
Verschijnt: 11 maart 2014
Pagina’s: 320
Uitgever: Uitgeverij Zomer & Keuning
Oorspronkelijke titel: Easy

In Makkelijk van Tammara Webber wordt studente Jacqueline na een Halloweenfeestje aangerand. Terwijl ze worstelt om uit de greep van haar belager te komen, duikt hij ineens op: Lucas, haar redder in nood. En de mysterieuze Lucas verschijnt ineens op veel meer plaatsen. Hij werkt bij Starbucks op de campus en zit in de collegezaal bij economie.
Ondertussen heeft Jacqueline een steeds spannender e-mailcontact met bijlesleraar Landon. Landon is leuk en ongecompliceerd, terwijl Lucas van alles voor haar lijkt te verbergen. Toch voelt ze zich onverklaarbaar tot hem aangetrokken.

Mening over Makkelijk

Jacqueline maakt de fout door naar dezelfde universiteit als haar vriendje Kennedy te gaan. Ze zou dolgraag naar het conservatorium gegaan zijn, maar liefde maakte haar blind. Na een relatie van drie jaar maakt Kennedy het uit, zomaar, zonder reden. Jaqueline is er kapot van. Drie jaar is niet zomaar iets dat je weggooit. Twee weken later wordt Jaqueline overgehaald door haar vriendin Erin om naar een feestje te gaan. Eigenlijk heeft ze geen zin, maar ze gaat toch maar. Ze gaat eerder naar huis, en daar heeft ze achteraf spijt van. Ze wordt achtervolgd door een jongen die haar wil verkrachten in haar auto…. Dan verschijnt Lucas, haar redder in nood.

Easy werd goed ontvangen in Amerika en daarom was ik extra benieuwd naar dit New Adult boek dat in maart uitkomt. In het begin lijkt het op een standaard New Adult boek. Een verhaal dat zich zomaar in een ander boek afgespeeld zou kunnen hebben met karakters die ook niet echt spectaculair zijn. Bad boy Lucas met tattoo’s meets brave college girl Jaqueline die klassieke bas speelt. Niet al te origineel zul je denken. Toch heeft Makkelijk iets waardoor ik het boek in twee dagen heb uitgelezen.

Ten eerste komt dat door de schrijfstijl van Webber. Ik heb het Engelstalige boek niet gelezen, maar het Nederlandse boek, daar ben ik als een speer doorheen gevlogen. Daarnaast heeft het boek iets spannends. Het is eigenlijk een chicklit, maar dan serieuzer en iets meer erotisch getint. Totaal niet vergelijkbaar met een boek als 50 Tinten, het blijft allemaal heel netjes en het is gewoon spannend en leuk om te lezen. Makkelijk is niet zomaar “boy meets girl, toch niet en daarna toch wel”. Als meisje zijnde is het bijna onmogelijk om niet verliefd te worden op Lucas. Hij is bad boy-ish, mysterieus, slim en sexy. Ook het karakter van Jacqueline is niet ‘zomaar’ van een meisje dat ook in een ander boek de hoofdpersoon had kunnen zijn. Ze is een sterke vrouw en dat merk je aan alles.

Makkelijk is een prachtig verhaal over liefde, maar ook over serieuze onderwerpen zoals aanranding. De college setting maakt het helemaal af met herkenbare punten als Starbucks. Ik zou het niet gek vinden als dit boek ooit verfilmd gaat worden. Ik weet zéker dat ik de film dan zou gaan zien. Makkelijk leest heerlijk door en is ontzettend vlot geschreven. Wat mij betreft een echte aanrader!